-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Efter Apples uppköp
Nu blir Shazam annonsfritt

Efter att Apple nu genomfört uppköpet av musikidentifieringstjänsten Shazam, så lovar man att göra appen helt annonsfri.
Efter många om och men och intensiv granskning så fick Apple alldeles nyligen klartecken för att genomföra uppköpet av den oerhört populära brittiska musikidentifieringstjänsten Shazam. För den som eventuellt inte är bekant med appen, så handlar det om en mjukvara som lyssnar via telefonens mikrofon, snappar upp musik i bakgrunden och matchar den mot en enorm databas. På så vis kan man på ett mycket smidigt sätt identifiera musik man hör. Och nu lovar Apple att göra appen helt annonsfri.
Gäller även Android
Annonserna kommer även att försvinna från Android-versionen av appen, lovar Apple. Många Shazam-användare med Android har befarat att appen skulle bli helt IOS-exklusiv, men några sådana planer har Apple alltså inte. Det vore naturligtvis exceptionellt dumt, med tanke på att Apple Music även finns för Android, och en tätare integration mellan Shazam och Apple Music är med största sannolikhet att vänta. Shazam har laddats ned över en miljard gånger vid det här laget och används över 20 miljoner gånger om dagen världen över.