Nokias designchef: Utseendet kan inte sälja en telefon

Hur resonerar världens största mobiltillverkare en telefon ska utformas? Vi har träffat Nokias chefsdesigner Alastair Curtis och mannen bakom Nokia N97 - Axel Meyer.

Publicerad Senast uppdaterad

Alastair Curtis innehar ett av de tyngsta uppdragen i mobilvärlden: chefsdesigner på Nokia. När Nokia genomgick en smärre kris för drygt tre år sedan bytte man både koncernchef och chefsdesigner. Nye Nokiachefen Olli-Pekka Kallasvuo petade den legendariske designchefen Frank Nuovo, som under sina 16 år på Nokia bland annat legat bakom klassiker som utbytbara skal och anses ha bidragit starkt till att Nokia blivit världsetta.

När Frank Nuovo till slut petades från sin post i början av år 2006 ersattes han av Alastair Curtis. Han hyllar gärna sin föregångare Frank Nuovo, men han betonar också en annan inställning design. Medan Nuovo numera får formge blänkande lyxmobiler inom Nokias lyxmärke Vertu så driver den nye chefsdesignern Alastair Curtis designen mer mot nyttiga och funktionsspäckade smartphones.

Hur har Nokia förändrats sedan du kom till Nokia 1993?

- På många sätt förstås - storleken på portföljen, marknadsandelen... Många av förändringarna inom Nokia har varit tuffa. När jag började på Nokia var jag glad att se ett företag som trodde på design, ett företag som verkligen ville skapa värde för konsumenterna, det är det som inte förändrats. Olli-Pekka Kallasvuo införde också principen att designen ska omfatta allt.

Frank Nuovo var designchef på Nokia under många år före dig, hur skiljer sig dina idéer om design från hans? Vad har förändrats sedan 2006 när du tog över Nokias design?

- Företaget kan tacka Frank för mycket. På Franks tid handlade det mycket mer om ren estetik. Jag och mitt team arbetar mycket mer med att sätta människan i fokus, att design ska ha substans och nytta för folk. Franks tid handlade det om stil på produkter vars fokus var röstsamtal. Franks team var ett rent industridesign-team. Nu har vi en mycket större mix av personer i vårt team. Vi är mycket mer mångkunniga, och jobbar bland annat mycket med grafiska gränssnitt.

Att ni helt lagt om designstrategi, handlar det om att mobilen används helt annorlunda idag än för femton år sedan när Frank Nuovo utformade Nokias design?

- Exakt. Men för mig handlar det faktiskt också om en grundläggande tanke om att design ska ha människan i centrum. Förut utformades Nokias design utifrån tanken om design som att färdigställa finishen på produkterna. Nu arbetar vi helt annorlunda, mer brett.

Du är engelsmannen som ligger bakom all Nokias design - var bor du egentligen?

- Oj, jag bor i Los Angeles, London, Helsingfors, Beijing... och dessutom i Salo i Finland. Men Helsingfors och London är våra två viktigaste centran för design, det är där jag tillbringar mest tid. Det är lätt att fånga de bästa talangerna inom design till London. Men jag är säkert lika mycket i Finland som här.

Hur lång tid tar det att designa en telefon?

- Vi arbetar i tidszoner med produkterna, men för att ta ett exempel så gjordes designen till nya N97 för ungefär tre år sedan.

En av de stora designtrenderna just nu är pekskärmar, där ni var sist av de stora mobiltillverkarna att satsa på pekskärmstelefoner. Var ni för sena med pekskärmar?

- Vi hade faktiskt pekskärm i en produkt redan 2002 och vi har haft det i vår surfplatta Nokia N810 nyligen också. Men vi vill inte vara först, vi vill göra det på rätt sätt. Men Nokia 5800 handlade det också om att hitta rätt prispunkt på en mobil med pekskärm - och att få den gångbar i stora delar av världen.

Hur viktigt är utseendet på en mobil?

- Utseendet är viktigt, men jag tror att den tiden är förbi där bara utseendet kunde räcka som försäljningsargument för en mobiltelefon. Alla produkter måste nu bjuda både på bra utseende och funktioner.

Vilka är de viktigaste trenden just nu i mobilbranschen?

- Nyttan för inp>I november sa du i en intervju att mini-datorer är ett spännande område och att det sker en naturlig sammansmältning av världarna för smarta telefoner och billiga bärbara datorer.

- Jag tycker att hela netbook-marknaden är fascinerande att beskåda - hur den marknaden exploderat. Om 2-3 år får vi se vart den här marknaden tagit vägen. Frågan är: var finns "the sweet spot". Var kommer marknaden att hamna? För mig är sweet spot själva mobiliteten, och jag tycker att Nokia N97 fungerar som en perfekt netbook.

Axel Meyer

Bakom Nokia N97 ligger ett designteam med Axel Meyer som chef. Han förklarar att utvecklingen på internet helt har styrt inspirationen för hur Nokia N97 utformats:

- Web 3.0 handlar om mina upplevelser och mina tankar, och hur jag delar med mig av dem. Fler än 20 miljoner bilder har laddats upp till Flickr från Nokia Nseries-mobiler. Folk vill kunna dela med sig, säger Axel Meyer.

Facebook nämner Axel som den just nu stora kanalen för detta digitala sociala liv, som vi också vill kunna ha med oss i mobilen.

- 1,9 miljarder bilder har laddats upp till Facebook. Men man vill också kunna knyta bilder till personer. 2,4 miljarder namntaggar har gjorts på Facebook. Det är här det blir till slut väldigt vackert, det är här den digitala sagan börjar skapas.

Att bygga in GPS i telefonerna handlar inte om att kunna hitta rätt på en karta på skärmen längre, menar Axel Meyer.

- Det handlar ju inte alls bara om kartor. Kartor har funnits sedan Christoffer Columbus dagar, och känns inte som något nytt alls. Det nya handlar om något helt annat, hur vi kommunicerar med varandra genom att bland annat kunna tagga positioner. Internet innebär att vi kan skapa en "hyperreality" som är mer verklig än verkligheten själv. Vi kan bli supermänniskor.

En mer elementär fråga: Varför använder ni inte skärmar med snabbare respons i era pekskärmstelefoner, det vill säga kapacitiv skärm, som Iphone, i stället för resistiv pekskärm?

- Det finns massa anledningar. Vi ville att folk skulle kunna skriva med en hand och T9 på ett enkelt sätt, och vi ville att man skulle kunna mata in skrivstil på skärmen, för att nämna två anledningar.

När började ni med N97?

- Det var länge sedan. Räknar man med de första skisserna var det väl tre år sedan. Vi designar ofta produkter i tre, fyra, fem år. Det är svårt att skapa en produkt som integrerar så mycket som N97. Det är en mobil dator, och det ställer stora krav på designen. Se här till exempel när jag skjuter ut skärmen och får fram tangentbordet, här är hela idén att den ska skjuta ut med fart. Sedan ska alla funktioner med kamera, minne och allt som fungera bra ihop.

Är N97 en dator eller en telefon?

- I första hand är det en mobil dator. Att man kan ringa är bara en enda av alla funktionerna den innehåller. Jag kan prata, chatta och göra allt på en gång. Jag kan visa i realtid var jag befinner mig. Man kan göra alla datorliknande saker, men också göra mer än så, tack vare inbyggd kompass, gps med mera. Man kan editera sitt digitala liv. Allt det här innebär att man måste utforma ett användargränssnitt där enkelheten är det viktiga. Första december förra året började jag använda N97 och sedan dess är det faktiskt ingen återvändo för mig. Jag gör allt med den, sköter all min musik facebook och alla andra funktioner som många använder en vanlig dator till.

Vad är din bakgrund?

- Jag kom till Nokia år 2000. Före dess arbetade jag på Philips med design i sex år. Jag designade Philips första mobiltelefoner faktiskt.

Vad är trenderna just nu inom mobildesign?

- Det är en fundamental förändring att vi inte längre ser folk som enkla användare utan som subjekt som är med och utformar produkterna genom att anpassa dem. En fundamental trend är också hur börjar vi använda sensorer och accelerometrar. Men tekniken i sig är inte tillräcklig. Vi måste förstå mänskligt beteende för att utforma funktionerna. En annan trend är användandet av material som är starkare, miljövänligare och åldras med värdighet. Miljövänligheten i materialen är också viktig idag.

- Det här blir också den första datorn för många. Det är en stark trend - att mobilerna blir datorer och bygger relationer. Det ärintressant hur mycket beteendet ändras då också. Många saker som tidigare var privata läggs nu ut offentligt, bilder och annan information. Vårt kroppsspråk blir annorlunda, har man på sig ett headset säger det att jag vill inte bli störd till exempel.

Vad är du mest stolt över med Nokia N97?

- Vi är okonformistiska på Nokia, och det är en del av en designers önskedröm att jobba på ett sådant företag. Vi vågar i stället för att vara osäkra och rädda. Om man är osäker och rädd gör man inte bra produkter.

Att skapa ett nytt användargränssnitt är början av någonting, och N97 förändrar mycket. Du kommer inte längre att behöva de där stora bärbara datorerna.