Intervju på MWC i Barcelona
Nokiachefen om företagets strategi
Kevin Shields är en nyckelperson i Nokias ledning. Vi fick träffa honom för en intervju direkt efter Nokias lanseringar i morse.
Kevin Shields har figurerat på scen vid tidigare lanseringar av Lumia-telefoner från Nokia och innan han kom till Nokia 2011 har han en lång karriär på Microsoft bakom sig. På Nokia hör han till ledningen för området Smart Devices och har därmed stort inflytande över Lumia-familjen och Nokias tydliga satsning på Windows Phone.
Efter Nokias lansering idag av nya telefoner bland annat Lumia 520 och Lumia 720 så fick Mobil en intervju med Kevin Shields på Nokia. Det blev ingen ny toppmodell som kan ersätta Lumia 920, men de här telefonerna är istället sådana som tar avancerade funktioner och gör dem tillgängliga för fler till lägre priser.
– Ja, med de här telefonerna tar vi innovationen till lägre prisnivåer och gör dem tillgängliga för fler, säger Kevin när vi träffar honom i ett mötesrum i Nokias stora monter på mässan.
Hur viktigt är det att ha den en toppmodell som 920?
– Jag är nöjd med att vi kan ta innovationen från Lumia 920 och ta den till billigare enheter. Det här gör att vi kan ha innovativa produkter i en bred portfölj och tävla i alla prisklasser.
Ser du mobiltelefonen idag som något som ger status?
– Hmm, det är väldigt olika på olika marknader hur det ser ut. Vi poängterar främst det vi kallar för human design med produkter som ligger bra i handen och hjälper dig uttrycka dig själv både digitalt och rent fysiskt med hjälp av formen och färgerna på våra produkter.
Kevin Shields tror inte att Nokia genom att göra fler billigare telefoner skadar varumärkets värde, utan snarare tvärtom, alltså att man stärker sitt varumärke genom att vara tillgängliga i så många prisnivåer som man nu är.
Inte hundraprocentigt nöjd
Kevin har alltså stora förhoppningar i den riktningen för de produkter man lanserat idag, men är inte hundraprocentigt nöjd med hur Nokia lyckats den senaste tiden.
– Det beror dock mest på att jag har väldigt höga krav. Vi kan alltid prestera bättre. Vi har redan hunnit lansera 10 Windows Phone-mobiler, 6 stycken med Windows Phone 8.
Vi pratar en del om hur Windows Phone-användaren skiljer sig från andra mobilanvändare och Kevin är tydlig med att man riktar sig både till nya smartphoneanvändare och till de som tidigare haft till exempel Iphone eller Android. Windows Phone och Lumia, ska enligt Kevin, vara en tydlig uppgradering oavsett vad man gjort och använt tidigare.
Nokia har jobbat både med att bidra med funktioner till alla Windows Phone-enheter även konkurrenternas och sedan spetsa Lumia-familjen med exklusiva appar tillgängliga bara där.
– Ja det där är så klart en balansgång. Vi vill bidra till ekosystemets utveckling och ofta gör vi det där med tidsbegränsade exklusiva funktioner så kan vi göra marknadsföring kring det.
Evig fråga om surfplatta
Den närmast eviga frågan om en surfplatta från Nokia duckar Kevin helst och säger istället att han vill prata om produkterna man just lanserat. Han påpekar i alla fall att Lumia-mobilerna fungerar som en bra enhet för den som använder till exempel en Microsoft Surface-platta och att det är vad som är viktigast.
Sist tittar vi närmare på Nokias karttjänster Here som ska finnas tillgängliga för fler olika plattformar, främst verkar det vara för att Nokia ska kunna samla in feedback från alla användare och göra kartmaterialet än bättre uppdaterat. Mycket av kartskapande idag bygger på crowdsourcing, alltså att användarna själva genom att använda tjänsterna bidrar med aktuell kartdata.
– Jag är ändå säker på att kartupplevelsen kommer att göra sig allra bäst på en Lumia, säger Kevin.
När tiden för intervjun är slut vill Kevin lyfta fram bilder från Cinemagraph-appen som gör att stillbild och selektiv rörelse kombineras på ett riktigt effektfullt sätt.
– Det här är riktiga små konstverk, avslutar han.