-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
Slutar utveckla Ozo-kameran
Nokia lägger VR på is

Nokia meddelar att man drar ner på sina investeringar inom virtual reality rejält.
Virtual Reality var förrförra årets nästa stora grej, och alla ville vara med och dela på kakan. Nokias satsning bestod av kameran Ozo, med åtta linser och åtta mikrofoner. Kamerabollen var tänkt att användas för professionell filmning i 360 grader, vilket skulle motivera prislappen på flera hundra tusen kronor. Sedan dess kan du ha sett kameran användas bland annat under förra årets fotbolls-EM, under konserter och liknande.
Men vad det än har blivit av virtual reality har det inte blivit en kassako för någon, och vad gäller 360-filmer finns det billigare kameror för ett par tusenlappar som åtminstone än så länge ser ut att täcka det behov som finns av att kunna filma i 360 grader. Därför har Nokia meddelat att man nu avbryter utvecklingen av framtida hårdvara till Ozo-systemet. Man kommer att fortsätta att ge support till befintliga kunder. Upp till 310 anställda i Finland, USA och Storbritannien sägs beröras av beslutet.
I gengäld säger sig Nokia lägga sitt fokus utanför nätverksområdet på licensiering (det vill säga HMD Globals Nokiamobiler) och hälsa. Det senare handlar om de produkter som Nokia fick när de köpte företaget Withings, med dess vågar, fitnessklockor och blodtrycksmätare med mera. Nokia säger att man vill göra större intryck bland konsumenter och inom medicin, men man är inte mer specifika än så på hur man planerar att satsa på området.