-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Finsk hälsa
Nokia köper Withings

Nokia vill storsatsa inom digital hälsa genom att köpa franska Withings.
Att Nokia håller på och stöper om sig själva efter att ha sålt av telefondelen till Microsoft känner vi till sedan gammalt. Men exakt vad de stöper om sig till har skiftat lite beroende på vilka analyser och spekulationer man trott på.
Med gårdagens offentliggörande att de ämnar köpa franska Withings för 191 miljoner dollar (ungefär 1,5 miljarder svenska kronor) visar de att digital hälsa blir ett fokusområde för det nya Nokia.
Withings har gjort sig kända för sina personvågar, blodtrycksmätare, aktivitetsmätare och nu senast en riktigt spejsad termometer och är utan tvekan ett av de företag som oftast kommer på tal när vi talar digital hälsa inom konsumentelektronik.
- Vi har länge sagt att digital hälsa är ett stort intresseområde för Nokia och nu tar vi ett konkret steg mot att utnyttja potentialen inom området, säger Nokias VD Rajeev Suri i ett uttalande kring affären. Nokia förstärker sin position inom Internet of Things och drar nytta av såväl de mänskliga möjligheterna som kraften i ett trovärdigt varumärke som kommer göra att vi kan göra en meningsfull skillnad i folks liv.
Även Withings boss, Cédric Hutchings, har uttalat sig kring affären och är positiv. Han kallar de båda företagen för perfekt synkade när det gäller mål och att designa vackra produkter som smälter in i människors vardag.
Troligen kommer Withings som varumärke att finnas kvar, precis som det varit med alla andra större köp inom digital hälsa de senaste åren, men de exakta detaljerna är inte riktigt officiella ännu.