Tittar bara rakt fram
Nedslående statistik om VR och 360-filmer
Youtube har släppt statistik om hur användare verkligen interagerar med 360-filmer och de visar att användarna missar stora delar av 360-världen.
Youtube har börjat presentera statistik för alla de som har publicerat 360-filmer med mer än 1000 visningar. Den som laddat upp si film kan se en färgkodad vy av filmen som visar var och när i 360-filmen som användarna faktiskt tittat.
Inte alls rört på huvudet
Youtube har även sammanställt all statistik och den visar att hela 75 procent av användarna aldrig ens tittar åt något annat håll än på vad som presenteras framför dem i startläget. Det här betyder alltså att de om de tittat på filmen i ett VR-headset inte alls rört på huvudet eller, om de tittat i datorn att de inte navigerat i filmen med hjälp av musen. Hur stor andel av tittarna som tittat i mobilen respektive dator på 360-filmerna nämner inte Youtube, men generellt har Youtube över hälften av sina visningar från mobiler.
Problemet tycks alltså vara en kombination av att användare inte är så intresserade av det 360-innehåll som finns samt att de 360-filmer som finns är dåliga på att locka tittarna att utforska resten av filmen. En slutsats kan vara att vi helt enkelt inte behöver 360-filmer, men Youtube har ett par tips till 360-filmmakare. Först och främst uppmanar de filmarna att fylla hela filmen med engagerande innehåll. Om det inte bara är aktivitet i en riktning i filmen så lockar det tittaren att upptäcka mer av filmen. Samtidigt tipsar man om att fylla vyn direkt framför tittaren med attraktivt innehåll, eftersom det trots allt är där 75 procent av användarna tittar.
Beroende på sammanhanget
Hur människor tittar på 360-filmer är så klart även beroende av vilken enhet de tittar i. Youtubes undersökning visar att många som använder Googles Cardboard för att se VR i sin mobiltelefon behöver ett par sekunder för att göra sig hemmastadda, så ett tredje råd är att avvakta några sekunder in i filmen innan den riktiga handlingen börjar.
Källa