Efterfrågar solidaritet
MWC-arrangörerna tigger pengar av branschen efter inställd mässa
Sedan mässan ställts in har en diskussion tagit fart om vem som ska stå för de kostnader som uppkommer.
Det var i förra veckan som GSMA som arrangerar MWC-mässan i Barcelona till slut bestämde sig för att ställa in årets mässa. Då hade ett stort antal av de största utställarna redan ställt in sin medverkan. De många lanseringar av nya telefoner som skulle skett på mässan, får nu istället ske på annan plats.
Sedan mässan ställts in har en diskussion tagit fart om vem som ska stå för de kostnader som uppkommer. Tillverkare lägger varje år stora belopp på att ställa ut på mässan och branschorganisationen GSMA får därmed stora delar av sina intäkter från den årliga sammankomsten. Nu vädjar organisationen om ekonomiska bidrag för att täcka sina förluster.
– Vi efterfrågar solidaritet och att alla ska stå för sina egna kostnader, säger Mats Granryd, tidigare Tele2-chef och numera högsta chef på GSMA till Bloomberg.
Utställare på mässan har som sagt redan lagt stora summor på att ställa ut på mässan som nu inte blir av och har dessutom lagt pengar på flyg och hotell som i många fall inte går att få återbetalade. Mats Granryd påpekar att GSMA är en icke vinstdrivande organisation och inte har några stora mängder kapital att ta av. Det är enligt GSMA oklart om utställare kan få någon form av återbetalning för de utgifter man haft för mässan som inte blir av.
Framtida utmaningar
MWC Barcelona lockar varje år fler än 100 000 besökare och den inställda mässan innebär även en stor förlust för värdstaden Barcelona där lokalt anställda under mässan, hotell, restauranger och andra nu förlorar de intäkter de räknat med. GSMA har redan gått ut och sagt att man planerar för nästa års mässa i Barcelona redan nu, men hur den inställda MWC Barcelona 2020 påverkar mässans framtid återstår att se.
Telekomanalytikern Ben Wood på CCS Insight har varit de senaste 22 åren i rad på mässan och varnar för följderna av den inställda mässan.
– GSMA måste vara försiktiga med följderna. Stora utställare och många besökare kommer att utvärdera mässans relevans för deras affärer och GSMA måste arbeta hårt för att staka ut vägen framåt.
Bland de viktigaste lanseringarna under mässan räknar vi Xiaomi, Motorola, Sony, Huawei och HMD Global. Sony kommer att köra sin lansering via Youtube istället, medan vi väntar på detaljer kring hur många av de andra tillverkarna nu ska genomföra sina lanseringar.