-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
Smartare smartphone
Motorola patenterar självläkande skärm

Motorola har beviljats ett patent på en skärm som kan reparera sig själv, en teknologi som kanske inte nödvändigtvis resulterar i en produkt, men som ändå ser mycket intressant ut.
Saker som reparerar sig själva hör väl i ärlighetens namn fortfarande science fiction-världen till i stora stycken. Och huruvida patentet som Motorola nu beviljats bara är en framtidsspaning, eller någonting man verkligen har på gång är förstås svårt att säga. Det hela går hur som helst i korthet ut på att en smartphoneskärm dels upptäcker, dels kan åtgärda både sprickor, mer eller mindre med automatik. Det ”smarta glaset” använder sig av en värmebaserad teknologi för att reparera sprickorna inifrån, något som faktiskt inte låter helt orimligt.
Markerar med fingret
Motorola är noggranna med att påpeka att teknologin inte är 100-procentig och att den kanske inte lyckas fixa alla typer av skador på en skärm. Men enklare repor, rispor och sprickor ska gå att åtgärda. På bilderna visas hur användaren – efter att ha upptäckt en repa – ringar in området som ska åtgärdas, varpå telefonen gör resten av jobbet själv. Ett flertal olika metoder för att åtgärda sprickorna med värmebaserad teknologi redovisas också i dokumentet. Det känns spontant som att det lär dröja innan det hela blir verklighet, och möjligen kan det också visa sig vara en allt för dyr teknologi att implementera i konsumentprodukter. Men den som lever får se.