-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
Nu större än Sony Ericsson
Motorola lyfter med Android

Amerikanska Motorola har återtagit sin position som större volymtillverkare än Sony Ericsson. Det framgår av det bokslut för 2010 som presenterades sent i går kväll.
Motorolas mobilp>
För 2010 års avslutande kvartal redovisades ett positivt resultat enligt både redovisningsmetoderna GAAP och non-GAAP. I bägge fallen handlar det om cirka 2–3 procents vinstmarginal. När Motorolas mobilp>
Den sammanlagda volymen helåret 2010 för Motorolas mobilp>
Under enbart fjärde kvartalet förra året levererades 4,9 miljoner Androider, vilket är hela 145 procent fler än de 2,0 miljoner som såldes samma period 2009. Jämfört med tredje kvartalet 2010 ökade bolagets Androider med 29 procent i volym.
Snittpriset för Motorolas mobiler, vilket omfattar både "enkla mobiler" och smartphones (Android), uppgick till drygt 200 dollar för helåret 2010, vilket kan jämföras med snittpriset på cirka 120 dollar per kvartal sedan tiden innan smartphone-satsningen som inleddes med fjärde kvartalet 2009.
Siffrorna för 2010 innebär dessutom att Motorola har varit mindre än lokalkonkurrenten Apple i fyra kvartal i rad baserat på volym. Apples Iphone har ett snittpris om drygt 600 dollar, vilket innebär att Motorola måste sälja tre mobiler för varje såld Iphone för att nå samma intäkt som sin konkurrent.

