-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Motorolas budgetframgång
Moto G en hit i Europa

Motorolas Moto G har gett företaget en rejäl skjuts på Europamarknaden.
Motorolas kräftgång från att vara världens andra största mobiltillverkare började redan för sju år sedan och har bara periodvis bromsats sedan dess. Ett par år senare retirerade man från Europa och fokuserade på amerikanska marknaden, och alla försök hittills att återetablera sig i Europa har misslyckats. Tills nu.
Att Motorolas budgetlur Moto G ger väldigt mycket mobil för en billig prislapp har uppenbart inte gått konsumenterna förbi. Telefonen har blivit en storsäljare i många av de europeiska länder där den börjat säljas, och det syns nu på företagets marknadsandelar. I Storbritannien har Motorola det senaste kvartalet gått från en närmast obefintlig marknadsandel till 6 procent, enligt Kantar World Panel. Moto G har också hjälpt till att höja Anbdroids marknadsandel i de fem största europeiska länderna (Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien) till 69 procent.
Moto G har en 4,5-tumsskärm med 1280 x 720 pixels upplösning, fyrkärnig 1,2 GHz-processor, och en prislapp på så lite som 1600 kronor.