Mobilearns mobiltjänst är på gång att släppas i ett tjugotal kommuner runt om i landet. Migrationsminister Tobias Billström menar att tjänsten har framtiden för sig.
Med Mobilelearn ska information för nyanlända och asylsökande bli mer lättillgänglig.
Vi står i Eductus utbildningslokaler i Nacka strax utanför centrala Stockholm. I lokalerna, där en del av den utbildning som bolaget bedriver i 70 orter runt om i landet hålls, sitter lärare, representanter för komvux i Nacka kommun och elever som går på Eductus SFI-utbildning (Svenska För Invandrare). På plats finns även migrationsminister Tobias Billström. Inför åhörarna tar Magnus Winterman, vd för Mobilelearn, till orda för att presentera den nya mobiltjänst man tagit fram för att lättare kunna presentera information till nyanlända och asylsökande i Sverige.
– Över 90 procent av de nyanlända har en mobiltelefon, konstaterar Magnus Winterman och berättar om tjänsten, vilken är webbaserad och därför ska fungera på alla telefoner med en webbläsare.
Idén är att sammanställa information från olika myndigheter för att hjälpa nyanlända med allt ifrån vart man ska vända sig för att få sjukvårdsupplysning till hur man söker jobb och får tag på en bostad. Tjänsten är baserad på en avancerad sökmotor som bland annat använder sig av fonetik för att även felstavningar ska ge vettiga sökresultat. Innehållet i tjänsten finns inledningsvis tillgänglig på fem språk – svenska, engelska, arabiska, persiska och somaliska.
Annons
– Det går inte att använda Google Translate för att översätta, för då skulle informationen bli så missvisande. Så vi har använt en ackrediterad översättningsbyrå, säger Magnus Winterman.
Annons
Utvecklingen av appen har bland annat innefattat användartester där SFI-klasser i olika kommuner har fått testa appen och ge sina synpunkter på den. Bland den handfull elever på plats i klassrummet för dagens presentation är det dock ganska tystlåtna omdömen om appen. Genom tvära kast hamnar diskussionen i klassrummet snart istället kring allt annat än mobilappen - handläggningstider, att hitta jobb, byråkrati och korruption i Afghanistan.
Elevomdöme om Mobilearn
En av eleverna på plats i klassrummet och som har testat tjänsten är Roula Masoud. Hon kommer från Syrien och har bott i Sverige i cirka sju månader.
– Den är bra och väldigt enkel, jag kan få den information jag söker både på mitt eget språk, på svenska och engelska, berättar hon för mig när jag pratar med henne efter presentationen.
–Innan fick jag ringa min handledare hela tiden för att få hjälp och fråga saker, nu kan jag vara mer självständig och hitta informationen lättare själv. Jag använder tjänsten både för att hitta information jag behöver och för att lära mig mer om Sverige, säger hon.
Tobias Billström tror på konceptet
Migrationsministern Tobias Billström, som under evenemanget också passar på att lovorda den så kallade Nacka-modellen vilken i det här fallet innebär att nyanlända kan välja mellan elva språkundervisande skolor i Nacka drivna bland andra av diverse privata företag och stiftelser, menar att Mobilearns koncept verkar ha framtiden för sig. Med en pedagogisk plattform som grund kan den komma att komplettera ordinarie undervisning på ett bra sätt, tror han.
Med en ersättning på 24 kronor om dagen för ensamstående asylsökande boende i Migrationsverkets anläggningar är dock frågan om alla av de flyktingar som söker skydd i Sverige verkligen har möjlighet att nå informationen som tjänsten erbjuder genom en smart mobil.
Ersättningen för asylsökande har legat på samma låga nivå i tjugo år nu. Har den som har flytt hit råd att köpa en Iphone?
– Det varierar väldigt mycket. Man ska komma ihåg att även i ganska fattiga länder har människor tillgång till telefoner, men det varierar ju väldigt mycket beroende varifrån i världen man kommer, säger Tobias Billström.
Till tjänsten hänger det med ett kontantkort också, vad tror du om det?
– Man får se hur projektet faller ut, det befinner sig i sin linda ännu och det finns säkert anledning att komma tillbaka till det. Jag kan tänka mig att när du publicerar den här artikeln kommer det dyka upp både en och annan sur kommentar om varför nyanlända ska ha en extra bonus som inte vanliga svenskar har. Men då får man ju väga av det mot förlusterna i kunskaper för de här människorna. Om inte människor får tillgång till samhällsinformation, blir medvetna och kan fatta rätt beslut om de lagar och regler som gäller i Sverige, hur ska vi då kunna bygga ett fungerande samhälle och demokrati? De här sakerna kommer alltid behöva vägas mot varandra, integrationsverksamhet är aldrig gratis. Å andra sidan finns det ett pris att betala för att inte göra saker och ting rejält i början av tiden när människor befinner sig i Sverige, i synnerhet då om människor redan har fått ett uppehållstillstånd och ju faktiskt ska bo kvar här.
Satsar på lansering i fler länder
Intäkterna för Mobilearns del för mobiltjänsten bygger på att kommunerna köper en 24-månaderslicens för 600 kronor per användare. Användaren når tjänsten genom inloggningsuppgifter vilka skickas som ett sms. På köpet följer även ett kontantkort som gör det gratis att surfa till tjänsten. I dagsläget har ett tjugotal kommuner nappat på Mobilearn-tjänsten och en större kommun är på god väg att upphandla 100 000 licenser, uppger vd:n Magnus Winterham när han är vänlig nog att efter presentationens slut ge mig skjuts från bushållsplatsen utanför skolan bort till tunnelbanan.
I ett inledande skede kommer mobiltjänsten att rullas ut till svenska kommuner, men förhoppningen från Mobilearns sida är att kunna ta konceptet vidare även till andra länder. Kravet som Mobilearn anger för den internationella expansionen är dock att länderna i fråga "har för avsikt att driva och efterfölja en human invandringspolitik och stödjer de mänskliga rättigheterna".
–Vi är bland annat på gång i Storbritannien och i Kanada, säger Claes Persson, grundare av Mobllearn.
Är det länder ni tycker har human invandringspolitik?
– Nja, det vet jag inte, de har ju UKIP [United Kingdom Independence Part, ett konservativt och främlingsfientligt parti, reds anm.] i Storbritannien som är som jätte-Sverigedemokrater typ.
Claes Persson menar att medan Mobilearns tjänst som ska fungera som ett kompletterande stöd för snabbare integration och etablering i det svenska samhället, så är det i Storbritannien snarare så att man där ser tjänsten som ett sätt att kunna spara pengar på övrig integrationsverksamhet. Däremot i Kanada fungerar integrationspolitiken bra, tycker han.
– Jo det är ju stor skillnad i Kanada jämfört med i grannlandet USA, där man ju skjuter ihjäl folk vid gränsen, säger jag.
– Jag har bott i USA och när jag flyttade dit var det stenhårt, anpassa dig, skaffa ett jobb eller dö, typ. Här i Sverige har vi ju den här omhändertagande politiken istället. Och jag vet inte vilket som är bäst egentligen, säger Claes Persson.
Uppdaterad: Förtydligande
Claes Persson har hört av sig per telefon till Mobil.se med ett förtydligande gällande artikelns sista del.
– Vi pratade om olika typer av invandring, nämligen arbetskraftsinvandring visavi flyktingar, det blev lite hopp där på slutet.
– Det vi pratade om egentligen var att när jag flyttade till USA så arbetskraftsinvandrade jag, jag hade utbildning och en viss kompetens. Man får inget stöd och ingen hjälp utan det är bara pang på. Men de som kommer till Sverige är väldigt mycket flyktingar som kommer från Syrien och så, och vi har ju valt att ta hit flyktingar och det är en omhändertagande politik. Jag har ingen egentlig synpunkt på vardera sätt att ta hand om det, det är så olika invandringsströmmar.
Webbradio med Tobias Billström
Mobil pratar med migrationsminister Tobias Billström.