-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Mest pengar på spel
Mobilspel större än digital musik
Enligt en undersökning lägger vi numera mer pengar på mobila spel än på digital konsumtion av musik.
Att mobilt spelande växer vet vi, annars hade inte allt King gör fått så mycket uppmärksamhet, eller alla turer kring Flappy Bird för den delen. Men exakt hur stort är mobilt spelande? Enligt App Annie är det närmast fåniga siffror vi tittar på.
En undersökning de gjort, som täcker in USA, stora delar av Europa, Japan och Sydkorea visar att tillväxten för vad vi spenderar på mobilt spelande är upp 130 procent sedan föregående år. Digital musik växer förvisso också, men där ligger ökningen på mellan 10 och 20 procent.
Totalt handlar det om strax över dubbelt så mycket pengar som går in i mobilt spelande jämfört med vad som läggs på digital musik… och då pratar vi bara om pengar som spenderats på in app-köp och inte på rena spelköp. Framåt sommaren spås det att pengarna vi lägger på mobilt spelande kommer att överstiga de samlade intäkterna från både digital musik och film.
Det skiljer sig givetvis en hel del mellan marknaderna, där Japan leder överlägset på spelköpsfronten, medan musik och film ligger lite före i USA.
Även om det inte går att förneka att spel blivit en enorm ekonomisk och kulturell faktor ska det dock ändå nämnas i sammanhanget att vi pratar om lite olika betalningsmodeller. Medan spel köps antingen som en engångssumma eller som små enskilda investeringar i freemium-spel går den digitala konsumtionen av film och musik allt mer mot strömmat innehåll från exempelvis Spotify och Netflix, där en fast månadskostnad betalas istället för en summa per titel eller låt som tidigare. Samtidigt, ser man till rena siffror har spelbranschen onekligen växt enormt i och med de mobila plattformarna och kommer som sagt antagligen att vara överlägset störst inom en snar framtid inom underhållningssegmentet.