-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Mobilspelsmarknaden långt ifrån mättad
Mobilspel går om tv-spel

App Store drar in dubbelt så mycket pengar som Nintendo.
Marknaden för mobilspel växer explosionsartat och visar inga tecken på att sakta ner. Redan nästa år kommer den globala mobilspelsmarknaden vara större än konsolspelsmarknaden. Det skriver spelanalysfirman Newzoo i sin senaste rapport, i vilken de också skriver upp sin helårsprognos för mobilspelsmarknaden.
Marknaden inte mättad
I år kommer mobilspel att generera intäkter på 25 miljarder dollar, upp 42 procent jämfört med 2013. Nästa år, 2015, uppskattar man att intäkterna når 30,3 miljarder dollar – vilket alltså innebär att mobilspel går om spelkonsolsspel.
– Newzoo går medvetet emot de åsikter som luftats de senaste månaderna om att mobilspelsmarlknaden skulle vara mättad på västerländska marknader, speciellt USA. Så är det helt enkelt inte, skriver analysfirman.
– Mobilspelsmarknadens tillväxt är brett förankrad och både “mogna” västerländska marknader och tillväxtmarknader växer snabbt.
Plattor driver tillväxten
Störst tillväxt uppvisar tillväxtmarknader i sydöstra Asien och i Kina, med 86 procent högre siffror än förra året. Även i Nordamerika och västra Europa fortsätter mobilspelen sitt triumftåg och Newzoo ser markaderna växa med 53 respektive 47 procent jämfört med 2013.
– Trots den vida rapporterade dippen i surfplatte-försäljningen växer spelintäkterna från surfplattor snabbare än de från smartphones, skriver även Newzoo.
Större skärmar lämpar sig bättre för spelande och siffrorna stärker även teorierna om att surfplattors svikande försäljningssiffror snarare beror att plattor har längre livslängd än mobiler än att konsumentintresset skulle ha minskat.
Nintendo utklassat
Som Mobilbusiness noterade i sin rapport över den svenska appmarknaden är App Store de flesta spelutvecklares förstahandsval och genererar, trots Androids dominans över smartphonemarknaden, nästan lika stora intäkter som Google Play.
– Vi beräknar att Apple och Google kommer att tjäna 4 miljoner respektive 3 miljoner från spelintäkter under 2014, vilket skulle kunna förklara den snabba tillväxten i Googles “andra intäkter” i företagets senaste kvartalsresultat, skriver Newzoo och sätter siffrorna i perspektiv:
Nintendos spelintäkter lär i år bli något lägre än de 2,4 miljoner dollar som företaget redovisade förra året. Apple tjänar alltså dubbelt så mycket på mobilspelen i App Store.
