-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Hälsodata och notifieringar på armen
Mobils läsare om smartklockan: Hälften har redan, många vill skaffa en

Smartklockan verkar ha vunnit Mobils läsares hjärtan. Det står klart i vår läsarfråga.
Om smartklockan är en nödvändig pryl kan diskuteras, men i varje fall när vi frågar mobil.se:s läsare är ett överväldigande antal positiva till den smarta klockan.
Ganska exakt hälften av de som svarat har redan eller har haft en smartklocka. Av dessa använder 90 procent den fortfarande, medan bara 10 procent provat men slutat använda klockan.
Gruppen som inte har en smartklocka men väl en träningsklocka eller aktivitetsarmand är jämförelsevis liten, 8 procent av de svarande. Skillnaden mellan en träningsklocka och en smartklocka är förstås rätt godtycklig, och det är inte osannolikt att en del av de som till exempel har en Garminklocka räknar det som en smartklocka och har svarat ja. Samtidigt säger det en del om användarmönstret. Det är långt ifrån bara tränings- och hälsofunktioner som lockar med smartklockan.
42 procent av de nästan 2000 personer som svarat har varken klocka eller aktivitetsarmband. Av dessa är den absoluta majoriteten, 81 procent av de som inte har en klocka, intresserade av att skaffa sig en, medan bara 19 procent ser det som en onödig pryl de inte behöver.
När mer än en tredjedel av svarar säger att de inte har en smartklocka men är sugna på att skaffa en kan man nog konstatera att klockorna fortfarande inte nått sin fulla marknadspotential här i Sverige.