-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Wywallet breddas
Mobiloperatörerna satsar på betaltjänster

Lanseringen av Apple Pay har riktat strålkastarljuset mot mobila betalningar. De svenska operatörerna satsar vidare på sin Wywallet-tjänst.
I dagarna lanserades Wywallet Multipay som innebär att registrerade Wywallet-användare kan använda tjänsten för enklare betalning i bland annat webbutiker. Wywallet drivs gemensamt av de svenska mobiloperatörerna.
Wywallet har idag 1,4 miljoner registrerade användare vilket kan göra tjänsten till ett intressant alternativ till exempelvis Paypal för svenska handlare. Wywallet Multipay innebär att man kan välja Wywallet som betalsätt vid olika inköpsställen och bekräfta köpet i mobilen – antingen via sms eller i med pinkod Wywallets app. Sms kan användas som betalningsmetod för köp upp till 500 kr.
– Med WyWallet Multipay har vi en fall-back-funktion där konsumenten kan betala via sms i de fall de inte skulle vara registrerade eller ha täckning i WyWallet-appen. På så sätt erbjuds ett mervärde till både handlare och konsumenter där köpprocessen störs minimalt, skriver Wywallets VD Jakob Söderbaum i ett pressmeddelande.
Wywallet startades som en reaktion på Finansinspektionens krav mot företag som förmedlar betalningar. Mobiloperatörerna ville inte få sin ordinarie verksamhet klassad som betalningsförmedling, med de restriktioner det medför, och lyfte därför ut betalningarna till ett separat bolag. Wywallets kritiker menar att tjänsten fragmenterat marknaden för mobilbetalningar. Kombinationen av prissättning och svårigheterna att få kunder att registrera ett konto har medfört att många enskilda företag – till exempel kollektivtrafikbolag – startat upp egna tjänster för sms-betalning.