-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Expanderar i Asien
Mobill lanserar mobilbiljettsystem

Svenska it-företaget Mobill lanserar en ny version av sitt biljetthanteringssystem, som stöder kontaktlösa tekniken Near Field Communication, NFC. Som ett led i sin expansion nyanställer även företaget 15 utvecklare till Malmökontoret och öppnar ett utvecklingscenter i Indien.
Mobill lanserar en ny version av biljettsystemet som idag används av en majoritet av kollektivtrafikbolagen i Sverige.
Systemet låter kunden validera sin biljett via en unik sifferkod som sedan skannas under en så kallad validator eller genom att svepa telefonen under apparaten med hjälp av NFC-tekniken. Det går även att köpa mobila biljettremsor med den nya versionen. Användaren kan betala via telefonräkning, mobil plånbok eller bankkonto.
– Med 80 procent av de svenska lokaltrafikbolagen som kunder tar vi nu marknadsandelar globalt och med vår nya mobilbetalningslösning kan vi hantera alla världens största lokaltrafiksystem utan inp>
Plattformen fungerar med såväl traditionella som smarta telefoner, i 2G-, 3G- och 4G-nät och är, enligt företaget, fusksäkert.
Mobill, som under 2012 ingick ett samarbetsavtal med indiska företaget Sterna Security för att lansera mobilbetalningslösningar i Indien, vil expandera i Asien. Företaget öppnar ett utvecklingscenter i Indien och rekryterar även 15 utvecklare till huvudkontoret i Malmö.
Systemet som lanseras nu är det som ska införas i Stockholms lokaltrafik om cirka ett år.