-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Ökning under tredje kvartalet
Mobilförsäljningen på väg upp igen i Europa

Smartphonemarknaden växte åter under tredje kvartalet enligt analytiker på IDC.
Det tredje kvartalet bjöd på stigande försäljningssiffror i Europaregionen enligt International Data Corporation (IDC). Totalt såldes 93,1 miljoner telefoner till ett värde av 27,7 miljarder dollar, cirka 236 miljarder kronor, vilket är en ökning med 2,1 procent jämfört med samma period förra året. Siffrorna pekar dessutom på att försäljningen för första gången någonsin under ett år kommer att överstiga 400 miljoner enheter.
De stora vinnarna jämfört med tredje kvartalet 2019 är Xiaomi vars marknadsandel ökade från 6,6 procent till 14,4 procent och därmed är de näst störst efter Samsung som är störst trots att deras andel sjönk med 2,9 procentenheter.
Förloraren var Huawei vars marknadsandel gick från 19,2 procent och näst störst till 11,7 procent vilket gör bolaget till den femte största tillverkaren.