-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
Mobilen ger koll på fisken
Det är telebolaget Docomo Setsu som i samarbete med en fiskeriorganisation ska förse nyfångad fisk med streckkodsmärkning, enligt webbplatsen Daliy Yomiuri Online.
När fisken har lossats från fiskebåtarna och packas i lådor förses lådorna med streckkoder som innehåller information om fisken. Streckkoderna kan till exempel innehålla namnen på fiskarna som tog upp fångsten, vilket företag de arbetar för samt var och när fångsten togs upp.
När fisken säljs i affärer eller serveras på restauranger ska streckkoderna finnas tillgängliga för de kunder som vill få information om fisken. De kunder som har en mobiltelefon med streckkodsläsare kan då få information om just den fisk de funderar på att köpa skickad till sin mobiltelefon.
Om de första försöken med fiskmärkningen faller väl ut räknar Docomo Setsu med att systemet ska vara i kommersiellt bruk under 2005.