Facebooks mobila succé

Mobila annonsintäkter sköt i höjden

Foto: Andrew Feinberg

Snart innefattas även Instagram - men vad händer med Whatsapp?

Publicerad Senast uppdaterad

För åttonde kvartalet i rad presenterade Facebook i går kväll ett finansiellt resultat som var bättre än förväntat. Medan analytikerna enligt Bloombergs prognossammanställning hade räknat med en omsättning på 19,1 miljarder koronor (2,8 miljarder dollar), hamnade omsättningen istället på 19,8 miljarder kronor (2,9 miljarder dollar) 

Annonsintäkterna ökade med 67 procent jämfört med samma kvartal förra året och landade på 18,5 miljarder kronor (2,7 miljarder dollar). Av dessa kom 11,4 miljarder kronor (1,66 miljarder dollar), eller 62 procent från mobila annonser. Det är en rejäl ökning från 42 procent under motsvarande kvartal året innan. En ökning som lär fortsätta.

Mobila planer
I april i år lanserades Facebook Audience Network, det annonsnätverk som låter annonsörer köpa riktad reklam via Facebook att placera på andra mobilappar. I likhet med Google har Facebook både en enorm användarbas och vet tack vare all den information användarna delar med sig det mesta om deras liv och intressen. Men medan Googles sökannonstjänst är designad för en desktop-miljö är alltså Facebooks endast för mobila annonser. 

Förvisso missar därmed Facebook desktopanvändarna, men erbjuder till skillnad från webben en miljö i vilken det inte finns några annonseringsblockmöjligheter. Och sett till Facebooks stadigt växande siffror, både gällande användare och mobila användare, är företaget kanske inte helt fel ute: Vid det andra kvartalets slut är Facebooks månatliga aktiva användare 1,3 miljarder, en ökning med 14 procent jämfört med samma period förra året. 

Antalet månatliga aktiva mobilanvändare ökade samtidigt till 1,1 miljarder - en ökning med 31 procent från föregående år. Av dessa använder hela 399 miljoner, eller runt en tredjedel, Facebook endast som en mobil app. Det är en siffra som stadigt ökat och visar en tydlig trend bort från desktop och mot mobilt. 

Både Facebooks mobilanvändare och de som endast använder Facebook mobilt har stadigt ökat.

Det ska också nämnas att Facebooks vd Mark Zuckerberg under presentationen av rapporten lyfte fram att hundratals appar använder sig av Facebooks App Links, den öppna källkod för Ios, Android och Windows Phone som genom så kallad mobile deep linking låter appar länka innehåll direkt mellan varandra, utan att användare hamnar på en browserversion av en app och krävs på  inlogg. Av de miljardtals länkar som finns idag lär en betydande del gå till Facebook eller Facebookägda appar – vilket torde locka annonsörer. 

Instagram-annonser och Slingshot-betalningar?
Förra månaden meddelade även Facebook-ägda Instagram att man utökar de  annonser på foto-appen som sedan i april testas i USA , till att även innefatta Storbritannien, Kanada och Australien. 

För Facebooks meddelande-app Messenger finns dock inga dylika planer, underströk Mark Zuckerberg under gårdagens rapportpresentation. Messenger hade under årets första kvartal 200 miljoner aktiva användare som varje dag skickade 12 miljarder meddelanden till varandra. Istället för annonser, förklarade Facebook-vd:n, ska betalningstjänster göra appen lönsam. 

Som Mobil Business rapporterat tycks även chatappen Snapchat se över möjligheterna till en liknande inkomstkälla. Huruvida det även skulle bli aktuellt att applicera på Facebooks Snapchat-konkurrent Slingshot eller meddelandeapp Whatsapp återstå att se. Whatsapp ingår nämligen i vad Mark Zuckenberg har refererat till som “det treje steget” i Facebooks mobila strategi.