-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
E-handelsräddare
Mobil handel exploderar

Surfplattor draglok för närapå 50-procentig m-handelsökning.
Analysföretaget Comscores senaste siffror över digitalhandeln visar en remarkabel ökning för den mobil handeln under det senaste kvartalet. Medan desktophandeln minskade fick den totala digitala markanden en rejäl skjuts av den den mobila shoppingen, vilken ökande med 47 procent jämfört med motsvarande period förra året.
Surfplattevåg
Mobilhandeln, i sin tur, surfade på en surfplattevåg.
– Medan smartphones historiskt sett har stått för över 60 procent av den mobila handeln, har de senaste kvartalens allt snabbare tillväxt av surfplatteägande gjort att surfplattor stod för 46 procent av den mobila handeln under andra kvartalet och uppvisar en 75-procentig tillväxt, skriver Comscores.

Det överraskande hoppet har förvisso till viss del att göra med de svaga siffrorna som den mobila marknaden uppvisade under det andra kvartalet förra året. Samtidigt, påpekar analysfirman, är just svaga Q2-resultat (och starka Q4-siffror) typiskt för nya markander.
– Det är talande att den tydliga nedgång som har synts under det andra kvartalet tidigare år inte hände i år.
Mognad marknad - fortsatt tillväxt
Marknaden för mobil shopping ser alltså ut att ha mognat och därmed stabiliserats. Samtidigt, skriver Comscore, har den fortsatt och kommer att fortsätta växa. Desto fler som handlar via mobila enheter och desto fler mobila shoppingplattformar som erbjuds, desto bekvämare blir konsumenter med att fortsätta med sina nya shoppingmönster.
Marknadsföringsutmaning
Även om resterande kvartal i år inte kommer uppvisa en tillväxt på över 40 procent är inte en 30-procentig ökning under såväl tredje som fjärde kvartalet inte otänkbar, skriver Comscore.
– Skulle det hända så skulle mobila inköp närma sig 35 miljarder dollar – inte långt från hela hela marknaden för digital annonsering.
– Det är tydligt att flerkanalsannonsering kommer bli en än viktigare – och än mer utmanande – uppgift för marknadsförare, konkluderar analysfirman.