-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Ingen direkt skillnad
Minimala effekter av mobilförbud i skolan

Att införa mobilförbud i skolan ger minimala skillnader, det krävs fler åtgärder för att minska överdrivet mobilanvändande.
Det är en ny studie som publicerats i publikationen The Lancet Regional Health som avslöjar att mobilförbud i skolor inte har någon betydande effekt på elevers betyg eller mentala hälsa. Studien omfattade 1227 elever från 30 engelska skolor motsvarande högstadie- och gymnasienivå i Sverige.
I undersökningen studerade forskarna hur mobilanvändning påverkade elevernas sömn, klassrumsbeteende, fysisk aktivitet och skärmtid. Resultaten visade inga markanta skillnader mellan skolor med och utan mobilförbud. En detalj som kan peka på en orsak till den minimala skillnaden på akademiska prestationer och välmående är att trots förbudet fortsatte elever i många fall att använda sina mobiler.
Däremot noterade studien att ökad mobilanvändning i allmänhet kan kopplas till sämre mentalt välbefinnande, minskad motion och lägre betyg bland ungdomar.
Studiens huvudförfattare, Dr. Victoria Goodyear, säger att målet inte är att motarbeta mobilförbud, men att förbud i sig inte räcker. Hon konstaterar att fokus måste ligga på att minska hur mycket tid som elever tillbringar på sina telefoner, och att det måste göras mer än att bara förbjuda telefoner i skolorna.