-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Antalet hanterade incidenter når femsiffrigt
Milstolpe för Garmins satellitbaserade larmtjänst

Garmins satellitbaserade larmtjänst har nu hanterat fler än 10000 incidenter över hela klotet.
Inreach är Garmins satellitbaserade larmtjänst som gör det möjligt med tvåvägs satellitkommunikation till en bemannad central vid nödsituationer. Nu meddelar företaget att man sedan lanseringen 2011 har hanterat fler än 10000 incidenter utspridda över fler än 150 länder och på sju kontinenter.
Enligt statistiken är de fem vanligaste aktiviteterna där det har inträffat incidenter vandring/backpacking, bilkörning, motorcykling, klättring/bergsbestigning och båtliv. Det är dock inte enbart äventyrare i vildmarken som har använt tjänsten även om den vanligaste aktiviteten är vandring/backpacking med 39 procent. Den näst vanligaste orsaken med 12 procent av larmen var trafikolyckor, i många fall från människor som fortfarande befann sig på vägen men saknade mobiltäckning för att kunna larma på något annat sätt.
Nästan 50 procent av alla inrapporterade larm handlade antingen om en medicinsk nödsituation eller en skada, men enligt Garmin har det även inträffat incidenter med nödsituationer för husdjur, oväntade naturkatastrofer, samt ett barn som återförenades med sin förälder.