-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Föga önskvärd topplacering
Microsoft populärast hos bedragare

Apple stiger två placeringar på listan, men Microsoft är fortfarande ohotad på topplaceringen.
Det är en mycket vanlig form av bedrägeri att de kriminella utger sig för att representera eller komma från storföretag för att lura sina offer att lita på dem.
Nu har Check Point Research (CPR) presenterat sin Brand Phishing Ranking för andra kvartalet 2024, och Microsoft ligger kvar som ohotad etta på den inte speciellt trevliga topplistan. Enligt CPR utnyttjades Microsoft i hela 57 procent av alla nätfiskeförsök.
Apple stod däremot för ett stort steg uppåt från en tidigare fjärde plats hela vägen upp till andra plats, och de utnyttjas nu i 10 procent av alla nätfiskeförsök. Linkedin behöll sin tredjeplats 7 procent.
Längst ner på tio i topp-listan dök det upp tre nykomlingar i form av Adidas (0,8 procent), Whatsapp (0,8 procent) och Instagram (0,7 procent).
Hela listan ser ut som följer:
- Microsoft (57%)
- Apple (10%)
- LinkedIn (7%)
- Google (6%)
- Facebook (1,8%)
- Amazon (1,6%)
- DHL (0,9%)
- Adidas (0,8%)
- WhatsApp (0,8%)
- Instagram (0,7%)