Teknikbranschen mest utsatt
Microsoft mest utnyttjade varumärket bland kriminella
Robinraj Premchand / Pixabay
Microsoft har blivit det varumärke som cyberkriminella utnyttjar mest.
Det är Check Point Research (CPR) som har publicerat sin
senaste Brand Phishing Report där man redovisar den senaste utvecklingen av
nätfiskeattacker, närmare bestämt vilka varumärken som kriminella oftast
använder för att försöka lura privatpersoner och företag.
Rapporten täcker det andra kvartalet 2023 och visar att det
är tekniksektorn som har varit bedragarnas fokus under kvartalet. Ny etta på
listan över drabbade företag är Microsoft, som låg på tredje plats under första
kvartalet 2023. Orsaken till den dramatiska ökningen är enligt CPR en
nätfiske-kampanj där bedrägerimeddelanden har skickats ut med påstådd
information om ovanlig aktivitet på mottagarnas konton. Samtidigt steg Google
från sjätte till andra plats, och Apple tog sig in på listan och gick direkt
upp på tredje plats.
Listan över de tio mest använda varumärkena som använts av
bedragare för nätfiske under andra kvartalet 2023 är:
- Microsoft
(29%)
- Google
(19,5%)
- Apple
(5,2%)
- Wells
Fargo (4,2%)
- Amazon
(4%)
- Walmart
(3,9%)
- Roblox
(3,8%)
- LinkedIn
(3%)
- Home
Depot (2,5%)
- Facebook (2,1%)