-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Teknikbranschen mest utsatt
Microsoft mest utnyttjade varumärket bland kriminella
Microsoft har blivit det varumärke som cyberkriminella utnyttjar mest.
Det är Check Point Research (CPR) som har publicerat sin senaste Brand Phishing Report där man redovisar den senaste utvecklingen av nätfiskeattacker, närmare bestämt vilka varumärken som kriminella oftast använder för att försöka lura privatpersoner och företag.
Rapporten täcker det andra kvartalet 2023 och visar att det är tekniksektorn som har varit bedragarnas fokus under kvartalet. Ny etta på listan över drabbade företag är Microsoft, som låg på tredje plats under första kvartalet 2023. Orsaken till den dramatiska ökningen är enligt CPR en nätfiske-kampanj där bedrägerimeddelanden har skickats ut med påstådd information om ovanlig aktivitet på mottagarnas konton. Samtidigt steg Google från sjätte till andra plats, och Apple tog sig in på listan och gick direkt upp på tredje plats.
Listan över de tio mest använda varumärkena som använts av bedragare för nätfiske under andra kvartalet 2023 är:
- Microsoft (29%)
- Google (19,5%)
- Apple (5,2%)
- Wells Fargo (4,2%)
- Amazon (4%)
- Walmart (3,9%)
- Roblox (3,8%)
- LinkedIn (3%)
- Home Depot (2,5%)
- Facebook (2,1%)