-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Vanligast att handla med mobilen
Mer shopping med mobilen än med datorn

De flesta söker dessutom information på nätet innan man handlar i en fysisk butik.
För första gången är det fler konsumenter som använder mobilen för att handla på internet än som använder datorn. Det uppger Klarna baserat på sin senaste rapport Shopping Pulse som inkluderar andra kvartalet 2023.
För två år sedan var det 60 procent som använde datorn jämfört med 29 procent som handlade med mobilen, och första kvartalet 2023 låg motsvarande siffror på 45 procent för datorn och 43 procent för mobilen. Under andra kvartalet hade mobilen inte bara passerat datorn, det var även fler än hälften som använde mobilen då 51 procent föredrog att använda mobilen, medan datorn halkade ner till 40 procent.
Då siffrorna inte når upp till 100 procent kanske vän av ordning undrar om de återstående procenten - dessa procent är surfplattor.
Rapporten visar även att allt fler ägnar sig åt att söka information om en produkt på nätet innan köpet sker i fysisk butik, något man kallar för webrooming. Enligt Klarnas Shopping Pulse är det 86 procent som letar information på internet innan man handlar i en fysisk butik.