Inte bara Apple Pay
Mastercard lanserar startup-inkubator
Apple Pay tillsammans med Mastercard. Bild: Mastercard
Kortjätten fortsätter att satsa på mobila betalningar med acceleratorprogram för startups.
Tidigare i år rullades Mastercards digitala plånbok Masterpass, vilken låter användare nätshoppa från såväl dator som surfplatta och mobil, ut i Sverige. Härrom veckan blev det officiellt att Mastercard är en del av Apples mobila betalsystem Apple Pay, tänkt att fungera såväl online som för köp i appar och i fyiska butiker.
Nu fortsätter kortföretaget sin satsning på nya betalningar genom att i dag presentera Mastercard Start Path Accelerator, en inkubator för startups innom innovativa handelslösningar. Bland sökanden från över 30 länder har sju företag valts ut till att under en första omgång arbeta tillsammans med Marstecard under 12 månader.
– Genom Mastercard Start Path sätter vi dessa företag i direkt kontakt med ämnesexperter inom Mastercard, våra globala partners och erbjuder dem även möjligheten att bygga sina lösningar med hjälp av vår teknik, säger Bart Willaert, chef för MasterCard i Norden och Baltikum, i ett pressmeddelande.
Mastercard hymlar alltså inte med att man hoppas kunna knyta framtidens betalningslösningar och teknik till sig. Å andra sidan erbjuder kortjätten de nystartade företagen kunskap och kontakter som de flesta startups bara kan drömma om.
De sju deltagarna i Mastercard Start Path Accelerator:
Instabank - Digital banklösning som finns tillgänglig för IoS och Android, designad med samma enkelhet som en social medieplattform.
Mepin - Säker autentisering för e- och mobilhandel via en mobilapplikation.
Moqom - Mobilt ID- och autentiseringstjänst som tillhandahåller mobil nätverksdata för banker, betalkortföretag och andra organisationer.
Ridango - Molnbaserad lösning som levererar en fullservicetjänst för biljettförsäljning på nätet.
Storee - Teknologisk plattform som möjliggör för handlare att sälja både i butik och online kombinerat med olika verktyg för inventering, kundlojalitet och affärsanalys.
Xpreso - Saas-lösning framtagen för att stötta det sista steget inom e-handel – leveransen. Med funktioner som dynamisk spårning i en app för konsumenter.
Zencard - Hjälper handlare att utveckla riktade erbjudanden baserat på konsumenters köpbeteenden.