-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Huawei Watch GT går som tåget
Marknaden för smarta klockor har växt med 50 procent senaste året

Det är fortfarande mycket snabb tillväxt i segmentet smarta klockor. Men även om Apple Watch fortfarande dominerar stort, så börjar även andra tillverkare att plocka marknadsandelar.
Det är färska siffror rörande årets första kvartal från analysfirman Counterpoint Research som visar att smartklockemarknaden har växt med hela 48 procent under det senaste året. Apples marknadsandel står mer eller mindre helt still på 35,8 procent. Det är förvisso fortfarande en förkrossande andel, men andra tillverkare ser samtidigt en riktigt imponerande tillväxt.
Samsung och Huawei framåt
Det är framför allt Samsung och Huawei som gått starkt den senaste tiden. Samsungs satsningar på Galaxy Watch har tydligen gått vägen, för nu ökar man från en tidiagre marknadsandel på 7,2 procent till 11,1 procent. Det handlar för Samsungs del om 127 procent fler levererade enheter. Men kanske mest intressant är att Huawei tack vare sin klocka Watch GT har lyckats sno åt sig 2,8 procent av den globala marknaden i segmentet. Detta från att tidigare ha haft en försvinnande liten andel på nära 0 procent. Även Fitbit går framåt från 3,7 till 5,5 procent medan Fossil, Amazfit och Imoo alla går kräftgång. De övriga tillverkare som inte klumpas ihop i kategorin "Övriga" är Fossil som ökar något med en marknadsandel som gått från 2,5 till 3,2 procent. Fossil erbjuder ju förutom klockor under det egna varumärket en lång rad klockor som säljs under kända mode- och sportvarumärken. Garmin har även de ökat sin marknadsandel något. Sammantaget står de nio mest populära smartklockemärkena för 75 procent av marknaden.