-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Amazon överraskade med hårdvaru-event
Mängder av nya Echo-enheter offentliggjorda

Amazon har lanserat ny hårdvara i samband med ett lika plötsligt som oväntat lanseringsevent i Seattle. Inte minst bjöd man på mängder av nya Echo-enheter, samt en ny version av sin streamingbox Fire TV.
Nej, Amazons Echo-produkter finns dessvärre inte att köpa i Sverige ännu. När och om en lansering ska ske på blågul mark är också oklart. Men att IT-jätten har en enorm påverkan på hur andra tillverkare tänker och agerar råder det inget tvivel om, speciellt inte när det kommer till AI-assistenter och AI-högtalare. Därför är det extra intressant att man nu tycks satsa enorma resurser på att vinna ny mark för sin assistent Alexa. Under gårdagens lanseringsevent i Seattle meddelade Amazon att man nu har 5 000 anställda som jobbar med utvecklingen av Alexa och företagets Echo-produkter. Det är en häpnadsväckande siffra, inte minst med tanke på att den ökat från bara 1 000 anställda med samma uppgifter på ett och ett halvt år.
Flera nya Echo-enheter
Den ordinarie versionan av AI-högtalaren Echo kommer nu i en ny version som ser lite mer hemtrevlig och lite mindre ”prylig” ut. Den är dessutom betydligt mer kompakt än den tidigare ordinarie enheten. Men den gamla designen lever ändå kvar i form av Echo Plus, en enhet där man satsat på ett betydligt bättre ljud samt funktionalitet för att agera hubb för smarta hem. Just ljudet lär bli ett avgörande slagfält i AI-högtalarsegmentet, då Apple sagt sig prioritera den biten med sin kommande Homepod. Dessutom påstås Google nu vara på väg med en ”hifi-version” av sin Google Home.
Men Amazon hade mer än så på Echo-agendan under eventet. Echo Spot är ett slags väckarklockehybrid av Echo Show och Echo Dot. Echo Buttons är, precis som namnet antyder, knappar som kan kopplas till funktioner hos Echo-enheter. Och så visade man upp Echo Connect, ett tillbehör som gör det möjligt att ringa samtal med Echo-enheter via fast telefoni (googla det begreppet, om du är yngre än 20 år).
Ny Fire TV och BMW-samarbete
Utöver Echo-enheterna valde Amazon även att visa upp en ny version av sin populära streamingbox Fire TV. Den nya enheten har stöd för både 4K ochg HDR, men är liksom Echo-enheterna inte aktuell för den svenska marknaden. Amazon meddelade även att man står i begrepp att inleda ett stort samarbete med BMW, som går ut på att förse den tyska fordonsjättens bilar med AI-assistenten Alexa. Amazon har redan idag liknande samarbeten med både VW och Ford, och med ytterligare en stor biltillverkare med på banan så börjar man nu bli en allvarlig utmanare till både Android Auto och Apple Carplay.