Bättre än beräknat

Många vill ha Samsungs senaste

Fler än väntat har förbeställt Galaxy S7. Dock är de färre i hemlandet än vad som var fallet vid lanseringen av S6-modellerna.

Publicerad Senast uppdaterad

Enligt Koh Dong-jin, Samsung:s chef för handhållna enheter, har antalet förbeställningar av Galaxy S7 och Galaxy S7 Edge varit fler än vad företaget hade räknat med. De starka siffrorna ska enligt honom hjälpa till att återetablera Samsung som en stark aktör i Kina, en marknad där det Sydkoreanska företaget har hamnat på efterkälken. 

Frågan är dock om inte uttalandet till en viss del är ett spel för galleriet. En rapport, som tidigare i veckan publicerades av Business Korea, indikerar att Samsung har skrivit ner förväntningarna inför årets lansering. Enligt samma rapport är antalet förbeställningar av företagets två flaggskepp lägre än brukligt för Samsung:s toppmodeller.

Kinesiska analytiker tror inte att Galaxy S7 och Galaxy S7 Edge kommer att slå föregångarna i försäljning under det första året. Analytikerna hävdar att det är bristen på innovation som ligger bakom, trots att Samsung har återintroducerat MikroSD-kortplatsen och gjort mobilerna vatten- och dammtåliga. En annan anledning kan vara att konsumenterna inte är lika heta på att förbeställa mobiler som tidigare och att Samsung Gear, som medföljer vid en förbeställning, inte är ett tillräckligt lockande incitament. 

Det anmärkningsvärda är att den Sydkoreanska rapporten motsäger den ryska bloggaren Eldar Murtazins påstående om att Galaxy S7 har slagit förbeställningsrekord för Galaxy-serien i alla dess 60 lanseringsländer. På Samsung i Sverige meddelar man att det i Norden varit stor efterfrågan under den period som Samsung Galaxy S7 och S7 Edge funnits tillgängliga för förbokning. Beställningar började Samsung ta emot den 21 februari, samma kväll som enheterna lanserades och förbeställningsperioden har fortsatt fram till idag då telefonerna finns tillgängliga i butik. 

Försäljningen av S7 och S7 Edge i Norden har enligt Samsung varit mer än dubbelt så stor som för föregångarna S6 och S6 Edge när de lanserades och då har S7 Edge varit den modell som varit mest populär med 61 procent av förhandsbokningarna. I år har kunder som förbokat via Samsungs egen webbutik eller via återförsäljare fått en Gear VR på köpet.

Trots att vissa påtalat bristen på innovationer i S7 jämfört med föregångaren är det just innovationer som Samsungs säljchef i Sverige förklarar framgången med.
– Att intresset och efterfrågan på Galaxy S7 och Galaxy S7 edge är så stor, tror jag till stor del beror på Samsungs innovationskraft i kombination med lyhördheten för kundernas behov. Plats för extra minneskort, damm- och vattentålighet och kraftigt ökad batteritid är exempel på sådana förbättringar, säger Mikael Svelander, säljchef på Samsung i Sverige.

Källa