-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Smartare energianvändande
Mälarenergis kunder testar Greenely
Analys av energianvändande ska hjälpa elkunderna att spara pengar på sin energikonsumtion.
Hundratals av Mälarenergis kunder ska få testa Greenely, en mobil applikation som utlovar smartare energianvändande genom algoritmer och analyser av energidata från det smarta elnätet. Tjänsten är helt mjukvarubaserad och kräver alltså ingen särskild utrustning utöver en smartphone. Applikationen analyserar temperaturprognoser, hushållsförutsättningar samt historiska trender med big data-algoritmer och producerar en visualisering av hushållens energibeteenden i form av ett personligt och levande energiträd.
– Att hushållen ska betala hundratals kronor för att få svårtolkad information om antal kWh som förbrukats känns dumt. Vi har valt att utveckla algoritmer som kan tolka den råa datan och presentera den på ett modernt sätt samt göra den fritt tillgänglig 24/7, säger Tanmoy Bari, vd för Greenely.
Enligt Greenely kan kunden uppnå energibesparingar på över 10 procent.
Syftet med projektet tillsammans med Mälarenergi, ett projekt som ska pågå under 2015, är att verifiera den möjliga storskaliga nyttan vid användning av smarta elnät för Sveriges hushåll och energisystem, säger Greenely.
– Här kan vi koppla ihop våra kunder, produkter och data med ny teknik och kundbeteenden inom produktutveckling. Det ska bli spännande att se hur testkunderna tar emot detta, det är ju i slutänden de som avgör om det blir en kommersiell produkt, säger Ove Fredriksson, marknadsstrateg på Mälarenergi.
Greenely är ett bolag från KTH Innovation.
