-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Smartare energianvändande
Mälarenergis kunder testar Greenely

Analys av energianvändande ska hjälpa elkunderna att spara pengar på sin energikonsumtion.
Hundratals av Mälarenergis kunder ska få testa Greenely, en mobil applikation som utlovar smartare energianvändande genom algoritmer och analyser av energidata från det smarta elnätet. Tjänsten är helt mjukvarubaserad och kräver alltså ingen särskild utrustning utöver en smartphone. Applikationen analyserar temperaturprognoser, hushållsförutsättningar samt historiska trender med big data-algoritmer och producerar en visualisering av hushållens energibeteenden i form av ett personligt och levande energiträd.
– Att hushållen ska betala hundratals kronor för att få svårtolkad information om antal kWh som förbrukats känns dumt. Vi har valt att utveckla algoritmer som kan tolka den råa datan och presentera den på ett modernt sätt samt göra den fritt tillgänglig 24/7, säger Tanmoy Bari, vd för Greenely.
Enligt Greenely kan kunden uppnå energibesparingar på över 10 procent.
Syftet med projektet tillsammans med Mälarenergi, ett projekt som ska pågå under 2015, är att verifiera den möjliga storskaliga nyttan vid användning av smarta elnät för Sveriges hushåll och energisystem, säger Greenely.
– Här kan vi koppla ihop våra kunder, produkter och data med ny teknik och kundbeteenden inom produktutveckling. Det ska bli spännande att se hur testkunderna tar emot detta, det är ju i slutänden de som avgör om det blir en kommersiell produkt, säger Ove Fredriksson, marknadsstrateg på Mälarenergi.
Greenely är ett bolag från KTH Innovation.