-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Kanske inte förbjudet trots allt
Lufthansa ändrar sig om Airtags

Nu försöker flygbolaget reda ut vad det är som egentligen gäller.
För några dagar sedan gick flygbolaget Lufthansa ut med informationen på sitt officiella Twitter-konto att spårningsbrickorna Airtags klassades som farligt gods och måste stängas av innan de kan checkas in. Detta med hänvisning till en tolkning av ICAO:s (International Civil Aviation Organization) som många anser är felaktig
Nu går Lufthansa ut via publikationen Airways Magazine en form av förtydligande där man motsäger det som tidigare sagts. Där konstaterar en talesman för flygbolaget att man inte har förbjudit Airtags och att man inte har några restriktioner eller riktlinjer för Airtags.
Man hänvisar dock fortfarande till att ”det finns en stående ICAO-förordning om sådana enheter, men detta har inget att göra med Lufthansa eller något annat flygbolag” vilket fortfarande inte anses vara en korrekt slutsats då Airtags bland annat inte använder sådana batterier som ICAO-förordningen tar upp.
I praktiken ska det dock vara tillåtet att använda Airtags hos Lufthansa, i alla fall tills vidare.