När man som vi ständigt utvärderar vad mobiltillverkarna har gjort ligger det så klart nära till hands att komma med förslag på hur de skulle kunnat göra istället. Vår fördel är framförallt att vi har erfarenheten och referensramen som gör att vi kan jämföra med vad alla andra gjort och vilket som i praktiken fungerar bäst.
Vid de tillfällen då jag försöker sätta mig in i rollen som mobiltillverkare kommer jag ofta in på vad som driver fram nya funktioner. Det här har nog förändrats särskilt de senaste åren i takt med att mobiltelefonen som produktkategori mognat allt mer. De flesta av oss är helt enkelt ganska nöjda med våra befintliga telefoner och de där uppenbara förbättringsmöjligheterna för skärm och kamera är inte lika uppenbara längre. Så vad gör man som mobiltillverkare då för att sälja nästa nylanserade modell?
Även om det finns övergripande trender som berör hela branschen så är Samsung och deras innovationsarbete speciellt. Där verkar, oftare än hos andra, teknikens möjligheter snarare än något annat styra vad som kommer in i telefonerna. När det blev möjligt att göra skärmar som var böjda var Samsung först ut och provade sig fram, mycket med de egna kunderna som försökskaniner. Självklart var det betalande kunder som aktivt hade valt den där telefonen med böjd skärm, men det var fortfarande utvecklingsarbete som pågick medan telefonen fick efterföljare och man fortfarande utforskade vad den där böjda skärmen skulle vara bra för. Svaret då var framförallt att kanten var plats för extra funktioner, en snabbmeny som faktiskt än idag finns kvar, trots att skärmen nu i det närmaste är platt igen.
När man som vi ständigt utvärderar vad mobiltillverkarna har gjort ligger det så klart nära till hands att komma med förslag på hur de skulle kunnat göra istället. Vår fördel är framförallt att vi har erfarenheten och referensramen som gör att vi kan jämföra med vad alla andra gjort och vilket som i praktiken fungerar bäst.
Vid de tillfällen då jag försöker sätta mig in i rollen som mobiltillverkare kommer jag ofta in på vad som driver fram nya funktioner. Det här har nog förändrats särskilt de senaste åren i takt med att mobiltelefonen som produktkategori mognat allt mer. De flesta av oss är helt enkelt ganska nöjda med våra befintliga telefoner och de där uppenbara förbättringsmöjligheterna för skärm och kamera är inte lika uppenbara längre. Så vad gör man som mobiltillverkare då för att sälja nästa nylanserade modell?
Även om det finns övergripande trender som berör hela branschen så är Samsung och deras innovationsarbete speciellt. Där verkar, oftare än hos andra, teknikens möjligheter snarare än något annat styra vad som kommer in i telefonerna. När det blev möjligt att göra skärmar som var böjda var Samsung först ut och provade sig fram, mycket med de egna kunderna som försökskaniner. Självklart var det betalande kunder som aktivt hade valt den där telefonen med böjd skärm, men det var fortfarande utvecklingsarbete som pågick medan telefonen fick efterföljare och man fortfarande utforskade vad den där böjda skärmen skulle vara bra för. Svaret då var framförallt att kanten var plats för extra funktioner, en snabbmeny som faktiskt än idag finns kvar, trots att skärmen nu i det närmaste är platt igen.
När jag ser framåt idag är det framförallt vikbara skärmar som känns spännande ur ett utvecklingsperspektiv. Precis som när den böjda skärmen kom råder det här frisk experimentlusta och långt ifrån alla vikbara telefoner har hittat rätt. Tvärtom.
Som mobiltillverkare i min egen fantasivärld har jag fördelen att jag obehindrat kan sno idéer från andra tillverkare och sätta i min egen idealmobil. Idag skulle drömmobilen bestå av 20 procent Samsung Galaxy S20 Plus, 10 procent Apple Ipad Pro, 30 procent Huawei P40 Pro och resten överraskningar.
Inte konstigt att jag med den målbilden allt som oftast går runt med fler än en telefon i fickorna.