Oförenliga affärsidéer

Krönika: Google Pixel Watch ett hot mot Fitbit

Googles förhandsvisning av Pixel Watch var till synes en hyllning av Fitbit men också ett hot mot deras tjänster.

Publicerad Senast uppdaterad

I inledningsanförandet till årets Google I/O-event lanserade Google inte bara en ny Pixeltelefon, utan man gav oss också förhandsglimtar av kommande produkter, bland annat en surfplatta som kommer nästa år och höstens Pixel 7-mobiler, men mest intressant för den här krönikan var Pixel Watch, som även den kommer till hösten. Där fick vi bland annat se hur det numera Google-ägda Fitbit står för träningsdatan i klockan. Det vore ju logiskt om Google organiserade det så att Fitbits hårdvara i stället blev en del av Pixel-linjen och Fitbit fokuserade på mjukvaran. Det finns förstås ett stort problem med det. Pixel-enheterna säljs inte i Sverige.

Det ryktades i år som många gånger förr att Google skulle utvidga antalet länder Pixel säljs i och kanske Sverige skulle bli en av dem, och som så många gånger förr blev det inget av det på denna Google I/O heller. Det kan tyckas smått obegripligt. Varför skulle Google frivilligt välja att låta bli att sälja sina enheter på marknader där efterfrågan är hög. Det finns två troliga förklaringar till det som förmodligen samverkar. den mindre viktiga är att man har svårt att få upp produktionsvolymen och därför begränsar vilka länder enheterna säljs i. Det är säkert en faktor, men viktigare är nog att de unika funktionerna i Pixel, i synnerhet de som är kopplade till röststyrning, måste göras om för att fungera med olika språk, och då är inte svenska prioriterat.

Det här rimmar ju rätt illa med tonen i Google I/O-anförandet där man talade mycket om att göra sina tjänster tillgängliga till fler människor, bland annat genom att stödja flera språk och möjliggöra simultanöversättning mellan språk med sina enheter.

I inledningsanförandet till årets Google I/O-event lanserade Google inte bara en ny Pixeltelefon, utan man gav oss också förhandsglimtar av kommande produkter, bland annat en surfplatta som kommer nästa år och höstens Pixel 7-mobiler, men mest intressant för den här krönikan var Pixel Watch, som även den kommer till hösten. Där fick vi bland annat se hur det numera Google-ägda Fitbit står för träningsdatan i klockan. Det vore ju logiskt om Google organiserade det så att Fitbits hårdvara i stället blev en del av Pixel-linjen och Fitbit fokuserade på mjukvaran. Det finns förstås ett stort problem med det. Pixel-enheterna säljs inte i Sverige.

Det ryktades i år som många gånger förr att Google skulle utvidga antalet länder Pixel säljs i och kanske Sverige skulle bli en av dem, och som så många gånger förr blev det inget av det på denna Google I/O heller. Det kan tyckas smått obegripligt. Varför skulle Google frivilligt välja att låta bli att sälja sina enheter på marknader där efterfrågan är hög. Det finns två troliga förklaringar till det som förmodligen samverkar. den mindre viktiga är att man har svårt att få upp produktionsvolymen och därför begränsar vilka länder enheterna säljs i. Det är säkert en faktor, men viktigare är nog att de unika funktionerna i Pixel, i synnerhet de som är kopplade till röststyrning, måste göras om för att fungera med olika språk, och då är inte svenska prioriterat.

Det här rimmar ju rätt illa med tonen i Google I/O-anförandet där man talade mycket om att göra sina tjänster tillgängliga till fler människor, bland annat genom att stödja flera språk och möjliggöra simultanöversättning mellan språk med sina enheter.

Men åter till Pixel Watch. Det vore irrationellt av Google att ha två linjer av klockor under olika varumärken, som bägge kör samma system och samma träningstjänster, och att Fitbit skulle göra klockor med annat system än Wear OS är knappast tänkbart. Men samtidigt är det högst sannolikt att de faktorer som hindrar Pixelmobilerna från att nå till stora delar av världen även gäller Pixelklockan. 

Fitbit har stora marknadsandelar utanför engelskspråkiga länder och att begränsa deras produkter till marknader med ett fåtal språk vore att krossa knäskålarna på företaget. Och sig själva, för värdet med att ha Fitbit som träningstjänst i klockan försvinner ju om man kapar en stor del av tjänstens användarbas.

Alternativet vore att ändå göra klockor under två olika varumärken, lite som Apple gör med Airpods och Beats. Men det är skillnad på headset och klockor, och om Pixel Watch har smarta röstfunktioner som kräver något av de stora världsspråken blir det svårare att förklara varför Fitbits klockor som också är googles saknar dessa funktioner.

En tredje variant vore att Fitbit får hålla sig till aktivitetsmätare och Google till klockor. Så här långt är det de facto vad som hänt, eftersom Fitbit inte har någon klocka inom synhåll och sedan Googles köp blev klart har man bara släppt aktivitetsmätare. 

Men aktivitetsmätarna får ändå ses som dagens MP3-spelare, en gammal teknik som fortfarande har många anhängare men inte vinner särskilt många nya kunder och är dömd att långsamt tvina bort till förmån för de mer glamourösa klockorna.

Det är oklart hur Google har tänkt sig det här, och vill det sig illa sätter de krokben för Fitbit både som tillverkare av klockor och armband och som leverantör av tränings- och hälsotjänster.