-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Stort lyft under fjärde kvartalet 2018
Kraftig ökning av antalet levererade AI-högtalare i Europa

Intresset för AI-högtalare tilltar snabbt i Europa. Det visar siffror från analysfirman IDC.
I USA ser marknaden för så kallade AI-högtalare (det vill säga högtalare med mikrofoner som används för att kommunicera med AI-assistenter som Google Assistent eller Amazon Alexa) helt annorlunda ut än i Europa, något som bland annat kan tillskrivas Amazons dominans med produkterna i Echo-serien, som bara funnits i mycket begränsad omfattning på vår sida av Atlanten. Nu har Europa börjat intressera sig för konceptet i allt högre utsträckning, och då det sista kvartalet 2018 blev ett rekordkvartal för segmentet med smarta hem-produkter så påverkade det självfallet också antalet levererade AI-högtalare. Det visar färska siffror från analysfirman IDC. Tillväxten i smarta hem-segmentet landade på 15,1 procent under fjärde kvartalet, och sett under hela året ökade antalet leveranser med hela 23,1 procent. Inte mindre än 7,5 miljoner AI-högtalare levererades i Europa under fjärde kvartalet 2018.
Black Friday en nyckel
Handelshögtiden Black Friday gav av allt att döma segmentet en enorm skjuts. Dessutom tycks konkurrensen mellan Google och Amazon – och den marknadsföring som båda företagen därmed satsat på – ha medfört att försäljningen tog rena glädjeskuttet över julhelgen. Amazon rullade ut sina första Echoprodukter i Italien och Spanien, medan Google lanserade sina Homehögtalare i fem nya länder i Europa. I Central- och Östeuropa växer efterfrågan, men hålls samtidigt tillbaka av bristande språkstöd. Där ligger Google onekligen i vinnarhålet, då man planerar stöd för mer än 30 språk redan i slutet av 2019.