-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Positivt utfall av skärpta regler
Kraftig minskning av falsk marknadsföring

Telekområdgivarna rapporterar att höstens skärpta regler har gett utdelning.
I höstas skapade organisationen Telekområdgivarna tillsammans med teleoperatörerna skärpta branschregler för förmedlade tjänster på mobilräkningen. De nya reglerna omfattande bland annat att det inte längre är tillåtet att använda prenumerationstjänster för att förmedla mobilspel och tävlingstjänster. Totalt granskades ett 50-tal leverantörers villkor, och nu visar ny statistik på en minskning av ärenden som handlar om vilseledande marknadsföring under det fjärde kvartalet 2023 med 40 procent.
Enligt Telekområdgivarna beror en stor del av minskningen på att ett dussintal leverantörer har blivit avstängda, bland annat på grund av falsk marknadsföring.
I ett pressmeddelande skriver man att “Vi får trots minskningen fortsatt in många ärenden som handlar om förmedlade tjänster via mobilräkningen. De flesta som kontaktar oss menar att de inte köpt något eller prenumererat på något, men i den absoluta merparten av ärendena visar det sig att man ändå har det.”
På sin hemsida har Telekområdgivarna både råd för personer som anser sig ha blivit lurade, samt möjligheten att anmäla tjänster om man anser sig har blivit lurad.