Positivt utfall av skärpta regler
Kraftig minskning av falsk marknadsföring
Telekområdgivarna rapporterar att höstens skärpta regler har gett utdelning.
I höstas skapade organisationen Telekområdgivarna tillsammans med teleoperatörerna skärpta branschregler för förmedlade tjänster på mobilräkningen. De nya reglerna omfattande bland annat att det inte längre är tillåtet att använda prenumerationstjänster för att förmedla mobilspel och tävlingstjänster. Totalt granskades ett 50-tal leverantörers villkor, och nu visar ny statistik på en minskning av ärenden som handlar om vilseledande marknadsföring under det fjärde kvartalet 2023 med 40 procent.
Enligt Telekområdgivarna beror en stor del av minskningen på att ett dussintal leverantörer har blivit avstängda, bland annat på grund av falsk marknadsföring.
I ett pressmeddelande skriver man att “Vi får trots minskningen fortsatt in många ärenden som handlar om förmedlade tjänster via mobilräkningen. De flesta som kontaktar oss menar att de inte köpt något eller prenumererat på något, men i den absoluta merparten av ärendena visar det sig att man ändå har det.”
På sin hemsida har Telekområdgivarna både råd för personer som anser sig ha blivit lurade, samt möjligheten att anmäla tjänster om man anser sig har blivit lurad.