Ny betalstandard?

Kortjättar i samtal med Apple

Foto: Primus Inter Pares

Iphone 6 ser ut att innebära både nya mobila betalmöjligheter och en ny inkomstkälla för Apple.

Publicerad Senast uppdaterad

I söndags kväll kom de första läckorna: med sina kommande produkter kommer Apple tillsammans med American Express erbjuda ett nytt system för mobila betalningar, meddelade Recode. På måndagen fyllde Bloomberg i att även Visa och Mastercard är involverade.   

Det låter rimligt med tanke på att både Visa och Mastercard, som Mobilbusiness tidigare har rapporterat, satsar just på närfältskommunikation, Near Field Communication eller NFC-teknik, som Apples betallösning ska bygga på. 

Efterlängtad betallösning
Apple har länge sagts kika mot NFC-betalning. Något som olika branscher, bland andra finansbranschen och detaljhandel, efterfrågat. När Iphone 5 lanserades var nämligen bristen på stöd för NFC en av de stora besvikelserna.

– Passbook gör det som konsumenterna behöver idag, sa Apples marknadschef Phil Schiller då, och menade att NFC-tekniken som betal- och identifieringslösning ännu inte var tillräckligt utbredd för att satsa på.

Svenskarna redo för mobil betalning
Men det var då. Under Mobile World Congress förra året var NFC en av mässans huvudteman och under årets upplaga av densamma stod det tydligt att mobila betalningar är hetare än någonsin. Redan förra våren kompletterade Seamless till sin app Seqrs QR-kodsskanning med NFC för mobila betalningar. Mot slutet av året konstaterade DIBS, ett företag specialiserat på betalningslösningar för e-handel, att antalet svenskar som handlade i mobilen under 2013 låg runt 1,7 miljoner, en ökning med 73 procent jämfört med föregående år.

Fingeravtryck som säkerhet?
Under våren och sommaren har Mobilbusiness rapporterat löpande om de planer Apple tycks ha på att integrera NFC-teknik för såväl fildelning i Itunes som faktisk betalning, rykten understödda av både patent och bilder på kretskort

Radiotekniken NFC har i dag de flesta stora mobiltillverkare – förutom Apple – redan implementerat i sina toppmodeller. Samsung samarbetar exemplevis med Mastercard på området. Intressant i Apples fall vore dock om, vilket Bloomberg nämner, tekniken integreras med Touch ID, den fingeravtrycksläsare som Apple introducerade i samband med Iphone 5s-släppet förra året. Det skulle alltså innebära mobila betalningar med hjälp av endast ett fingertryck, säkrare än att skicka bank- och kortinformation över wifi eller via Bluetooth.

Chans till standardlösningar och reklamintäkter
En annan aspekt av Apples steg in på marknaden för mobila betalningar torde bli en påskyndning av att få handlare att erbjuda betalning med telefonen.

– Vare sig du gillar det eller ej så är Apple drivande för en hel del industristandarder, säger Ben Bajarin, analytiker på Creative Strategies, enligt Bloomberg.

För Apple öppnar sig möjligheten att erbjuda en helt ny marknadsföringsplattform för varumärken och handlare som vill nå konsumenter medan de är i närheten av eller i en affär. Även om det skulle innebära en ny inkomstkälla för Cupertino-företaget så handlar en betaltjänst till stor del om att knyta sina kunder än mer till det egna systemet. 

Alla vill vara din mobila plånbok
Som Mobil i fredags påpekade så är det inte klart huruvida Apple kommer att låsa funktionen till det egna systemet eller om befintliga betalsystem kommer att ingå i lösningen. 

Mastercard erbjuder exempelvis i samarbete med Nordea, SEB och Swedbank användning av sin digitala plånbok Masterpass tillsammans med andra kort. Med en allt större och mognare marknad för mobila betalningar hårdnar konkurrensen mellan betalsystemsföretag som Seamless och Paypal, kortfirmornas, bankernas, mobiltillverkarnas och operatörers olika mobila betallösningar.