Krav på registrering för sms-biljetter
Kort eller faktura för SL:s sms-biljetter
[Uppdaterat 23 januari 2013 – 16:25] Den 1 februari inför SL ett nytt system för betalningen av sms-biljetter, som kräver att resenären skapar en kundprofil hos Payex, det företag som hanterar sms-betalningarna. Därmed försvinner möjligheten at betala för sms-biljetter via mobilfakturan. Registreringen är ett krav enligt betaltjänstlagen.
Från och med den 1 februari går det inte längre att betala för dina sms-biljetter via mobilräkningen hos SL. Den som vill resa med sms-biljetter behöver framöver registrera sin profil hos PayEx via SL:s webbplats och välja mellan betalning med bank- eller kreditkort, alternativt faktura. Det går även att registrerar sig direkt i mobilen, men då väljs fakturabetalning automatiskt.
– Vi är nöjda med den här lösningen. För oss var det viktigt att det skulle gå fort att registrera sig, även direkt i mobilen. Om kunden registrerar sig via mobilen väljs automatiskt fakturabetalning som betalningssätt. Det är därför bra om resenären skapar eller uppdaterar sin profil via SL:s sida, där man kan välja mellan bank- och kreditkort eller faktura, säger SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg till Mobil.
Registreringen i mobilen sker via en vanlig sms-konversation, säger Bengt Stenberg på SL, till Mobil.
– I vår lösning behövs ingen app, säger han.
Kundregistrering hos betaltjänstföretaget är ett krav enligt betaltjänstlagen. Samma regler gäller samtliga finansiella företag och syftar till att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism. Den som inte vill registrera sig kan istället ladda valfritt belopp på ett SL Access-kort.
Det nya systemet är en tillfällig lösning i väntan på att den pågående rättsprocessen kring upphandlingen av ett nytt system för sms blir klar. Teknikplattformen levereras av företaget Mobill i båda fall. Det är däremot PayEx, istället för Samtrafiken, som hanterar betaltjänsten i det system som införs den 1 februari.
Förra året sålde SL cirka elva miljoner sms-biljetter, motsvarande sex procent av företagets biljettförsäljning. I samband med att registreringssidan öppnar imorgon drar SL igång en omfattande informationskampanj i Stockholm.
Profilregistreringssidan öppnar den 23 januari kl. 18:00.