Investerar 750 miljoner kronor

Klarna satsar på USA efter jul

Foto: Klarna

Mångmiljonsatsning – men på andra sidan Atlanten väntar väletablerade jättarna Amazon och Paypal som tuffa konkurrenter.

Publicerad Senast uppdaterad

Redan i september gick Klarna ut med att man skulle satsa på att ta sig in på den amerikanska marknaden efter årsskiftet och i går onsdag kom beskedet att man lanserar sin betaltjänst i USA redan efter jul. Det skriver Wall Street Journal och rapporterar även att den svenska succé-betaltjänsten de kommande tre åren ska investera mer än 750 miljoner kronor i att ta sig in på den amerikanska marknaden. 

Skippar The Valley
I stället för att göra som så många svenska startups och etablera sig i Silicon Valley så sätter man upp sitt första kontor i Columbus, Ohio, “hjärtat i USA:s e-handel”, enligt Brian Billingsley, vd för Klarna North America. 

Ett kontor i New York ska dock följa inom kort och de till en början 20 anställda i USA ska inom några år bli 100 stycken, enligt Wall Street Journal. Klarna har redan över 1 000 anställda i bland annat Storbritannien, Tyskland och Sverige.

Funkar faktura?
Här på hemmaplan är betalföretaget som bekant mycket framgångsrikt. I Sverige hanterar Klarna närmare 30 procent av alla onlinebetalningar – allt fler av dem mobila – och man har en marknadsandel på runt 10 procent i hela Nordeuropa. Den amerikanska marknaden är dock både mognare ocjh bjuder på betydligt fler konkurrenter när det kommer till mobila betalninger, bland annat väletablerade jättarna Amazon och Paypal. Och som Wall Street Journal noterar: 
– I Sverige är det vanligt att betala för varor som du köper online med en pappersfaktura som du får hemskickad efter köpet. USA är ett kreditkortsland. 

Brian Billingsley säger sig dock vara säker på att kunna skapa en ny standard för hur amerikaner shoppar i, och med, mobilen.