Nordic Mobile Developer Summit

King: "Vill anställa en person om dagen"

Svenska spelundret King växer så att det knakar. Nu satsar man på att anställa en ny person till företaget varje dag.

Publicerad Senast uppdaterad

King har gjort en ordentlig resa under de senaste åren - från att ha varit en renodlad spelportal under namnet King.com år 2006, till att i nuläget ha 100 000 000 Candy Crush saga-spelare dagligen.

Kings huvudsäte är fortfarande i Sverige - i Stockholm sitter drygt 260 anställda, men man har också ett kontor i Malmö. Den senaste tiden har dock verksamheten växt, och numera finns det kontor även i Barcelona, Bukarest, Hamburg, London, San Francisco, New York och på Malta. Totalt är man 700 anställda i världen.

På torsdagen besökte Jonas Rundberg, utvecklingschef hos King, konferensen Nordic Mobile Developer Summit för att berätta mer om hur King jobbar rent praktiskt med sina speltitlar.

Jobbar enligt SCRUM-metodiken

Enligt Rundberg utgår man SCRUM-metodiken och en iterativ modell som innebär att man släpper nya funktioner till sina spel - exempelvis Candy Crush saga - så ofta som varannan vecka. Redan inom en timme efter att man har gjort en release av nya funktioner börjar man realtidsanalysera hur utfallit har blivit.

Från början fanns inte Candy Crush saga till mobilen. Nu har man två olika team som arbetar parallellt med titeln: Ett mobil-team och ett Facebook-team. Men när det gäller andra spel testar King också en modell där samma team ansvarar både för mobil- och Facebook-plattformen.

Det finns också en tydlig process som nya titlar går igenom. Från första början lanseras spelet på portalen king.com. Spel som blir framgångsrika där, vidareutvecklas senare till att bli saga-titlar (tänk Candy Crush saga och Pet Rescue saga) som släpps till Facebook och mobila plattformar som Android och Ios. Sista steget i processen innebär att storsuccéer som Candy Crush även konverteras till andra plattformar, som exempelvis Amazons Kindle-surfplattor.

Endast 2 procent betalande spelare

King har varit ledande när det gäller freemiumtrenden bland spelutvecklaren. Freemium innebär att spelen är gratis att ladda ner, men att man har lagt in vissa element eller mekanismer som gör att folk ska vara villiga att exempelvis betala för fler liv eller olika bonusar genom att betala en liten summa via köp inom appen.

Enligt Jonas Rundberg är det endast drygt två procent av alla Candy Crush saga-spelare som gör köp inne i appen - resten av spelarna betalar inte en krona. Men med tanke på att Candy Crush saga har 100 000 000 aktiva spelare dagligen behöver man inte vara en raketforskare för att förstå att King har goda intäkter ändå, trots att det bara rör sig om två procent av spelarna.

Jonas Rundberg lyfter fram kulturen på King som en av de viktigaste aspekterna till att man lyckats bli så pass framgångsrika. "Vi letar efter folk som är passionerade över det de gör", uppgav Rundberg.

Arrangerar game jams

Som ett exempel på hur passionen för spel yttrar sig på företaget, berättar han att man regelbundet håller tillställningar som kallas "game jams". Det innebär att varje King-kontor spånar fram idéer kring olika spel, utser en vinnare - och sedan tävlar mot de andra Kingkontoren och deras spelkoncept. Till slut koras en totalvinnare - och det spelet släpps via portalen King.com.

På frågan om man anställer just nu berättar Jonas Rundberg att man är i en så pass expansiv fas att man faktiskt satsar på att anställa en ny person om dagen. Bra att tänka på om du är en utvecklare som letar efter nya utmaningar alltså.