Efter Beats: fler förvärv

Kampen mellan Apple och Amazon hårdnar

Bild: Patrick Breitenbach

Med sina senaste köp satsar Apple på radio och böcker.

Publicerad Senast uppdaterad

Efter att nyligen ha förvärvat musiktjänsten Beats tycks nu Apple satsa på streamat tal och köpa pratradio- och podcastappen Swell. Det rapporterar Recode, med hänvsning till flera icke namngivna källor. Swell ska jämfört med Beats saftiga prislapp på 3 miljarder dollar (cirka 20 miljarder kronor) vara förhålladevis billig. 30 miljoner dollar, eller 204 miljoner kronor, ska Apple enligt källorna betala för appen som beskrivs som en pratradions motsvarighet till Pandora: olika program och podcasts sätts samman i en personligt anpassad lyssningslista.

Förvärvet skulle inte förvåna, menar Recode: Swell lanserades i Apple App Store för lite mer än ett år sedan och trots hängivna fans och att det överskådliga gränssnittet passar utmärkt för bilkörning har appen haft svårt att öka sin användarbas. Apple har en egen podcast-app, men missnöjda användare: den senaste versionen av Podcaster har endast lyckat höja betyget i App Store från 2 till 2,5 (av 5 möjliga) stjärnor. Itunes radio, lanserad för drygt ett år sedan, finns ännu bara i USA, Australien och England.
Varken Swell eller Apple har dock konfirmerat affären.

Att Apple har köpt Booklamp, ännu en motsvarighet till Pandora – men bokvärldens sådan har däremot teknikjätten bekräftat till Techcrunch. Som vanligt är Apple tystlåtna med detaljer, men enligt de källor som läckte affären till Techcrunch ska priset ha legat mellan 10 och 15 miljoner dollar (68 miljoner och 102 miljoner kronor). Liksom Beatsköpet anses Booklampförvärvet främst syfta till att stärka Apple i konkurrensen mot Amazon.

Källa