-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Rapport
Iphone: Fler lojala kunder men färre nya köpare

Antalet nya Iphone-köpare minskade under senaste året och kan komma att minska ännu mer framöver, enligt Fortune som hänvisar till en rapport från analyshuset Sanford Bernstein.
Försäljningen av Iphones fortsätter att peka uppåt men antalet nya köpare minskar, rapporterar BGR med hänvisning till Fortune.

Under Apples senaste finansiella år minskade antalet nya köpare av Iphone med 8 procentenheter och stod för 54 procent av nysålda Iphones, enligt en rapport från Sanford Bernsteins analytiker Toni Sacconaghi, som är källan till Fortunes artikel. Antalet nya köpare spås minska ännu mer framöver, nämligen med hela 26 procentenheter till 2015, då nya köpare ska stå för 28 procent av nya sålda enheter, enligt rapporten.
Det är dock inte bara dåliga nyheter för Apple. Rapporten visar även att antalet befintliga Iphone-ägare som valt att uppgradera till en nyare version av enheten konstant ökat under de senaste tre åren, från 25 procent år 2010 till 43 procent i år. Siffran spås även den öka framöver, till 57 procent nästa år och till 69 procent år 2015.
Apples nya enheter, Iphone 5s och Iphone 5c, lanseras i Sverige den 25 oktober. För den som inte kan vänta finns det även redan idag andra sätt att köpa dem.
Kommentar
Negativt med detta att det kan innebära att Apples produkter inte når nya kunder på samma sätt, bland dessa kanske yngre kunder, och därmed riskerar att förlora en del av sin ”cool-faktor”. Samtidigt så, då det ofta anses vara svårare – läs dyrare – att skaffa sig nya kunder än att behålla befintliga, är det inte bara en dålig nyhet för Apple på kortare sikt.