-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
Siffror
Ipad Pro slår Surface

Ipad Pro kritiserades av många, men det märks inte på de som köpte den.
Det är IDC som sammanställt siffror för såväl fjärde kvartalet förra året som 2015 i stort när det gäller surfplattor. Det mest uppseendeväckande bland de siffrorna är att det gick förhållandevis bra för Apples Ipad Pro. När vi testade den tyckte vi att den behövde bli betydligt bättre för att kunna mäta sig mot exempelvis Microsoft Surface Pro 4, men sett till försäljningssiffror slå faktiskt Apple microsofts betydligt mer hyllade hybridplatta.
Surface Pro 4 ligger däremot i helt rätt kategori, då varianter med löstagbart tangentbord var den kategori surfplattor som fördubblade sin försäljning. Vanliga surfplattor tappade dock, jämfört med samma kvartal året innan gick försäljningen ner 21,1 procent.
Surfplattor i sig har stagnerat rejält också, med hela produktgruppen i en nedåtgående trend där det såldes 10 procent färre surfplattor under 2015 än året innan.