Gäller annonsvisningar

Ios fortsätter dominera mobila webbtrafiken

[Uppdaterad] Android säljer fler smarta telefoner än av Apple gör. Men Ios-enheter fortsätter att dominera den mobila webbtrafiken när det gäller annonsvisningar, enligt en ny undersökning.

Publicerad Senast uppdaterad

EDIT: I en tidigare version av artikeln skrev vi felaktigt att denna undersökning gällde webbtrafiken i stort, när det egentligen handlar om antalet annonsvisningar.

Analysföretaget Chitika Online har granskat fördelningen mellan operativsystem när det gäller webbtrafiken för annonsvisningar via mobila enheter. 

Undersökningen genomfördes över under sex månaders från 27 maj till 27 november 2012, och visar att Ios dominerar stort med hela 67 procentenheter av den totala trafiken när det handlar om annonsvisningar. Detta är en ökning med 2 procentenheter sedan maj i år. 

Android må sälja fler smarta mobiltelefon än Apple, men operativsystemets volym av annonsvisningar har minskat med 2 procentenheter sedan tidigare undersökningar. I nuläget har Android sammanlagt  33 procentenheter av den sammanlagda mängden annonsvisningar på mobila enheter.

Enligt Chitika Insight är Apples Ipad den största faktorn till företagets ledning över Android. Förklaringen till detta ligger i enhetens dominans i surfplattesegmentet, skriver Cult of Mac.

Källa