-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Minskad efterfrågan på AR och VR
Intresset för andra verkligheter allt svalare

2022 blev inte något bra år om man håller på med virtuella och förstärkta verkligheter.
Enligt en ny rapport från IDC så sjönk globala leveranserna av headset för virtuella och förstärkta verkligheter, VR och AR, över 20 procent under 2022 jämfört med året innan. Ett par av anledningarna till minskningen på 20,9 procent uppges vara en fortsatt ekonomisk motvind samt att marknaden anser att det finns för alternativ på olika enheter. Enligt IDC levererades sammanlagt 8,8 miljoner enheter under 2022, och då var enheterna från Meta dominerande med en andel på 80 procent. På andra plats placerar IDC ByteDances Pico-modell med en andel på 10 procent.
Just Metas dominans uppges vara ett av de stora problemen, och IDC citerar Nreals forskningschef Jitesh Ubrani som säger att Meta Platforms har byggt "en vallgrav" med "olika första- och tredjepartsinnehåll". Enligt Ubrani kan detta dock vara möjligheten för konkurrenter som Nreal, Sony och Apple att skapa annat innehåll och därmed bidra till konkurrens.