-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
Minskad efterfrågan på AR och VR
Intresset för andra verkligheter allt svalare

2022 blev inte något bra år om man håller på med virtuella och förstärkta verkligheter.
Enligt en ny rapport från IDC så sjönk globala leveranserna av headset för virtuella och förstärkta verkligheter, VR och AR, över 20 procent under 2022 jämfört med året innan. Ett par av anledningarna till minskningen på 20,9 procent uppges vara en fortsatt ekonomisk motvind samt att marknaden anser att det finns för alternativ på olika enheter. Enligt IDC levererades sammanlagt 8,8 miljoner enheter under 2022, och då var enheterna från Meta dominerande med en andel på 80 procent. På andra plats placerar IDC ByteDances Pico-modell med en andel på 10 procent.
Just Metas dominans uppges vara ett av de stora problemen, och IDC citerar Nreals forskningschef Jitesh Ubrani som säger att Meta Platforms har byggt "en vallgrav" med "olika första- och tredjepartsinnehåll". Enligt Ubrani kan detta dock vara möjligheten för konkurrenter som Nreal, Sony och Apple att skapa annat innehåll och därmed bidra till konkurrens.