När de fyra största operatörernas kvartalsrapporter är inlämnade står det klart: samtliga presenterade inte bara ett totalresultat över förväntningarna, samtliga hade även ett lyckat kvartal i Sverige. – Vår konsumentverksamhet i Norden går på plus tack vare den internetfrenesi som finns, konstaterade Telia Soneras vd Johan Dennelind i en intervju med TT. Denna “internetfrenesi”, i kombination med nya abonnemangsmodeller som tar betalt för datatrafik snarare än samtalstrafik, lyfte såväl Telia, Tele2, Telenor och Tre fram som positiva trender i sina rapporter.
Sverige en förebild – Den starka efterfrågan på mobil data fortsatte i takt med att våra kunder ökade sin användning av streamingtjänster, skrev Tele2:s vd Mats Gransryd i en kommentar. – Sverige skall stå som förebild när det gäller att skapa en lönsam och datafokuserad affärsmodell, fortsatte han. Även Telenors vd Jon Fredrik Baksaas pekade på att trots att prispressade erbjudanden med abonnemang och telefon i ett och minskad samtals-och SMS-trafik sänker inkomsterna, så kompenseras detta mer än väl av ökade intäkter från abonnemang och datatrafik. Detsamma gällde för Investorägda Tre: – Tillväxten i serviceintäkter var stark, driven av den växande abonnentbasen och ökade serviceintäkter per abonnent, står det att läsa i anslutning till bolagets siffror. Kort sagt: Fler kunder betalade mer.
Hopp på abonnemangsfronten Tre gjorde alltså bra ifrån sig på kundintagsfronten och detsamma gällde Telenor. Telenors rejäla ökning av totala abonnemang och Tele2:s rejäla tapp av detsamma är dock till stor del ett resultat av Telenors köp av Tele2:s svenska fiber- och kabelverksamhet på privatkundsmarknaden. Men även mobilt lyckades Telenor öka jämfört med samma period förra året. –Förutom det fortsatta arbetet med att integrera Tele2:s fastnätsverksamhet som förvärvades vid årsskiftet, vilket går helt enligt plan, ligger fokus under hösten på att fortsätta investera i våra kunder, skriver Kaaren Hilsen, CFO Telenor Sverige, i ett mejl til Mobil Business. Både Tele2 och Telia förlorade 26 000 respektive 104 000 mobilabonnenter, en 0,7-procentig respektive en 1,6-procentig minskning. – Det viktiga för oss är att kunderna använder våra tjänster mer och det har vi lyckats med väl. Användandet ökade med 4 procent i kvartalet, vilket gör att vi ökar vår marknadsandel sett från ett omsättningsperspektiv, framhåller i ett mejl till Mobil Business Lars Torstensson, Tele2 EVP Group Communication & Strategy. Telia lyfter i sin rapport fram de färre kunderna som en positiv inbromsning jämfört med de jättetapp som tidigare har synts och framhåller liksom Tele2 vinsterna från de nya datafokuserade betalningsmodellerna. Kort sagt: Färre kunder betalade mer.
Annons
4G och IOT Att datatrafik kommer vara en fortsatt stor inkomstpost blir även tydligt i den framtidsutsikt som operatörerna framhåller: utrullningen av 4G. – Vi fortsätter att bygga ut 4G och fibertäckning genom att investera 5 miljarder kronor årligen under en treårsperiod, för att säkerställa att våra kunder får den bästa internetupplevelsen, lovade Telia. Telenor förklararade 4G-utrullningen vara företagets största utgiftspost och Tele2 beskrev sin 4G-utrullning under kvartalet som “intensifierad”: täckningen ska till 2016 öka från 70 till 90 procent. – Andelen sålda 4G-förberedda mobiler nådde 90 procent, skriver Tele2, och Lars Torstensson lyfter även fram B2B och M2M/IoT (Machine to machine/Internet of things) som tillväxtområden – även om det sistnämnda är i sin linda – med stor potential. Under det gångna kvartalet meddelade bolaget bland annat att man blivit vald till Vattenfalls M2M-leverantör. Telia och Telenor delar analysen, på Mobil Business event Internet of Everything sa Hans Dahlberg, vd Teliasonera M2M Services: – Vi går genom samma resa som när Internet kom med en ny teknologi, en IT-avdelning, och operativa chefer som inte förstår vad teknologin kan göra för dem. Telenors Kaaren Hilsen ser fram emot att integrera Tele2:s fastnätverksamhet i Telenors rörelse och Per W. Simonsen, vd för Telenor Connexion AB, har tidigare till Mobil Busness sagt sig se en ny, mognare fas inom IoT. Istället för industriella tillämpningar ligger nu fokus på konsumentnära digitala tjänster och användarnytta.