Kalla handen för somliga
Internetbanker kan neka mobilt BankID
Diskrimineringsombudsmannen friar ICA-banken från anklagelser om diskriminering för att de nekade mobilt BankID.
Det handlade inte om diskriminering när ICA-banken nekade
kunder som saknade svenskt pass eller nationellt id-kort att ansöka om mobilt
BankID. Det är bedömningen från Diskrimineringsombudsmannen, DO, som nu friar
ICA-banken från anklagelserna om diskriminering och avslutar ärendet. Man
konstaterar dock samtidigt att det är problematiskt för personer som inte är
svenska medborgare att få tillgång till olika samhällstjänster, som exempelvis
BankID, vilket begränsar personernas möjligheter.
Ärendet gällde två personer som anmälde ICA-banken för att
de i januari 2022 införde nya krav vilka resulterade i att personerna inte
kunde ansöka om mobilt BankID. Kraven omfattar bland annat att personen måste
kunna identifiera sig med ett aktivt mobilt BankID, eller ett svenskt pass
eller svenskt nationellt id-kort utfärdat av Polismyndigheten samt ha en mobil
enhet med NFC-läsare för att kunna läsa av id-handlingens krets. Därmed kunde inte
personerna ansöka om förnyat mobilt BankID hos banken.
Enligt ICA-banken har kraven införts för att öka säkerheten,
skydda kunder från bedrägerier samt uppfylla de myndighetskrav som finns. Man
påpekar också att eftersom banken inte har några fysiska bankkontor och enbart
erbjuder mobilt BankID, krävs extra högt ställda krav på id-handlingar för att
säkerställa en persons identitet. Banker med fysiska bankkontor har fler
möjligheter att verifiera personers identitet, och mobilt BankID utfärdat av en
annan bank kan användas för att ansöka om eller förnya mobila BankID hos
ICA-Banken.
Diskrimineringsombudsmannens utredning kom fram till att ICA-bankens
villkor diskriminerar varken direkt eller indirekt. Man konstaterar att
villkoren i praktiken kan missgynna främst personer med annat nationellt eller
etniskt ursprung än svenskt, men att de högt ställda kraven har ett berättigat
syfte.