-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Målet är fortsatt global expansion
Internationella framgångar bakom oväntat bra resultat för Xiaomi

Xiaomis satsningar på marknader utanför hemlandet Kina har betalat sig. Intäkterna under förra årets sista kvartal slog nämligen förväntningarna med råge, och nyckeln till framgången har utan tvekan varit den stärkta närvaron på den internationella scenen
65,1 procent av Xiaomis intäkter kommer från smartphones. Annan hårdvara står för 25,1 procent och diverse tjänster skrapar ihop de sista 9,1 procenten. Men i vår del av världen känner vi Xiaomi primärt som en smartphonetillverkare, och faktum är att man nu har avancerat till att bli den fjärde största tillverkaren i Europa. Och det är just internationella satsningar som gjort att Xiaomi lyckats bibehålla en tillväxt på en i stora delar stagnerande smartphonemarknad. Inte minst just Europa och Indien har visat sig vara lukrativa regioner för den kinesiska elektronikjätten.
Slog alla förväntningar
Xiaomi har precis redovisat siffrorna för sitt fjärde kvartal 2018, och man slog alla förväntningar som inte mindre än 13 analytiker haft. Försäljningen utanför Kina utgör nu inte mindre än 40 procent av intäkterna på smartphonesidan, och nu ska Xiaomi prioritera global expansion. ”Vi kommer att fortsätta expandera globalt och upprepa succén i Indien på andra nyckelmarknader som Indonesien och västra Europa” säger företagets finanschef Shou Zi Chew. Xiaomi har förnyat sitt utbud med smartphones och säljer nu mer även lite dyrare telefoner, som ger bättre marginaler. Det genomsnittliga priset på företagets enheter har ökat med 17 procent i Kina och 10 procent i resten av världen under 2018.