-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Tilltagande trend
Instagram lägger ned sin Apple Watch-app

Skaran av tjänster som upphör med Apple Watch-appar växer stadigt. Senast i raden är Instagram, som nu väljer att lägga ned sin app för Apples smarta klocka.
Apple Watch har sakta men säkert blivit en allt större succé rent försäljningsmässigt. Men på mjukvausidan händer något som vid en första anblick inte rimmar särskilt väl med den utvecklingen. Tjänst efter tjänst lägger nämligen ned sina Apple Watch-appar. Twitter, Slack, Google och Amazon är bara några jättar som valt bort fortsatta satsningar på plattformen. Och nu hakar Facebook-ägda Instagram på. Vad som föranlett det hela har Instagram inte klargjort. Möjligen kan planerna ha funnits under en längre tid och nu aktualiserats, då Apple infört nya restriktioner som innebär att man inte längre tar emot uppdateringar av appar som inte har native-stöd för klockan, utan kräver en tillkopplad telefon. Således skulle man behöva bygga om appen från grunden.
Funktionellt vingklippt
Instagram på Apple Watch är i ärlighetens namn inte heller någon fantastisk upplevelse. Det saknas stöd för mängder av funktionalitet, inte minst möjligheten att titta på videoklipp. Och den lilla Apple Watch-skärmen är allt annat än optimal för den som vill titta på bilder. Vad vi sannolikt bevittnar är således ett slags mognadsfas i segmentet, då användarmönstren nu satt sig och visar vad folk faktiskt använder sina smartwatch-enheter till. De flesta av oss halar ju fortfarande hellre upp telefonen är ur fickan än scrollar igenom Instagramflödet på en klocka.