-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Populärt får högre kvalitet
Instagram anpassar bildkvalitet efter popularitet

Kvaliteten på publicerade videor kommer att anpassas efter hur populär videon är.
Under en nyligen genomförd "ask me anything" (AMA) förklarade Instagram-chefen Adam Mosseri att vissa videor på tjänsten visas med lägre kvalitet än andra. Enligt Mosseri är bästa bildkvaliteten reserverad för de mest populära videorna, medan mindre populära klipp visas med sänkt kvalitet för att undvika överbelastning av systemen.
Enligt Mosseri kommer nya uppladdningar initialt får en standardiserad kodning. Om en video visar sig bli populär kommer den att omkodas i två steg beroende på antalet visningar. Varje steg ger bättre kvalitet men kräver också mer resurser att lagra och visa. Mosseri betonade att skillnaden i bildkvalitet inte är enorm. Baserat på antalet videor som hanteras kommer det dock att bli en relevant skillnad för de bakomliggande systemen och mängden lagring som krävs.
Mosseri säger att “I allmänhet vill vi visa den video av högsta kvalitet som vi kan ... Men om något inte ses på länge - eftersom de allra flesta visningar är i början - kommer vi att gå över till en video av lägre kvalitet. Och sedan om det ses igen mycket så återskapar vi videon med högre kvalitet.”