-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Lockar andra användare
Ingen rusning efter Iphone SE

Första helgens försäljning av Iphone SE har varit en rännil jämfört med andra nya Iphone-modeller. Samtidigt lockar modellen andra målgrupper.
Enligt data som Slice Intelligence samlat in var försäljningen av Iphone SE den första helgen bara tre procent av försäljningen av Iphone 6 första helgen efter lansering. Ingen tokrusning efter en ny, mindre, Iphone med andra ord.
Nåt annat var kanske inte att vänta, en sån här modell lär snarare vara en slow-burner som folk köper när deras gamla gått sönder snarare än för att den är nylanserad. Och Slices siffror visar också att Iphone SE lockar delvis andra köpare än Iphone 6s. För Iphone 6s hade drygt hälften av de som köpte mobilen första veckan köpt en Iphone tidigare under de senaste två åren. Motsvarande siffra för Iphone SE är bara 35%.
Det rör sig då både om Iphone-användare som inte sett behovet att uppgradera till Iphone 6 eller senare, och av Android-användare som byter till Iphone. Enligt Slices siffror var 16 procent av köparna av Iphone SE före detta Androidanvändare, mot 10 procent för Iphone 6s den första helgen. Fast just den siffran kan nog snarare vara beroende av att fler Iphone-fans köper en ny Iphone 6s första helgen än att Iphone SE skulle vara mer populär hos före detta Androidanvändare.